Ediția: Joi 13 martie 2025 Nr. 6834
Ediția: Joi 13 martie 2025 Nr. 6834

Guvernul a alocat bani pentru continuarea lucrărilor la CANALUL SIRET-BĂRĂGAN


   Lucrările la Canalul Siret-Bărăgan vor fi reluate anul acesta, după ce Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) i-a fost alocată o sumă cu 500 de milioane de euro mai mare decât cea din 2012. Premierul Victor Ponta a declarat că o parte din acești bani va fi destinată continuării lucrărilor la Canalul Siret- Bărăgan, sistem care, după finalizare, ar putea asigura irigarea a 700.000 de hectare de teren agricol.
   Într-o emisiune televizată, premierul a explicat că acest proiect este unul dintre cele zece proiecte prioritare pentru guvernul USL. Victor Ponta a explicat că proiectul Canalului Siret – Bărăgan are mai multe componente, „de irigații, de agricultură, are componentă de mediu, de prevenire a inundațiilor și are și o componentă de transporturi, pentru că va fi folosit și pentru transportul mărfurilor”.
    Pentru finalizarea lucrărilor la Canalul Siret-Bărăgan ar fi nevoie de 2,5 miliarde de euro, iar guvernul Ponta are în vedere un parteneriat public-privat pentru continuarea investițiilor. Până la identificarea surselor de finanțare pentru ca lucrarea să fie finalizată, Guvernul a discutat deja despre necesitatea finanțării unor proiecte de protecția mediului în zonele limitrofe Canalului  Siret – Bărăgan. La sfârșitul anului trecut, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a prezentat o Notă în ședința de Guvern din decembrie, cu aceste investiții necesare.
   În realizarea documentului s-a plecat de la premisa că sunt necesare lucrările de combatere a eroziunii solului, în această zonă, precum și înlăturarea unor fenomene precum alunecări și prăbușiri de terenuri, inundații. Potrivit documentului, se estima că pentru realizarea proiectului, de la stadiul elaborării studiilor de fezabilitate și a documentațiilor, până la execuția lucrărilor de desecare-drenaj și combatere a eroziunii solului în suprafață de circa 8.700 de hectare în arealul Ru-ginești-Pufești – Panciu și Mărășești, sunt necesare 30 de mi-lioane de euro. De altfel, oficialii din sistemul de îmbunătățiri funciare din Vrancea au și discutat la București despre lucrări care ar trebui realizate la acest canal.

Americanii sunt interesați de finanțarea lucrărilor

   În toamna anului 2012, un grup de întreprinzători americani, care doresc să investească în Canalul Siret – Bărăgan, a venit în Vrancea pentru a vedea care este stadiul lucrărilor la acest obiectiv. Americanii vor să finanțeze un studiu de fezabilitate privind oportunitatea realizării acestei investiții, iar în baza acestui studiu să investească efectiv în realizarea Canalului Siret-Bărăgan.
   Oamenii de afaceri americani s-au arătat foarte interesați de a investi în primul tronson al canalului, respectiv cei 50 de kilometri de canal de pe raza județului Vrancea. Reprezentanții Aquaproiect, firma care a proiectat această investiție, au prezentat stadiul actual al lucrărilor și costurile necesare finalizării pe cei 50 de kilometri care traversează județul Vrancea. „Investitorii americani doresc să acorde un grant pentru realizarea unui studiu de fezabilitate în complex (adică pentru realizarea de lucrări de canal, potențialul agricol al zonei) pentru continuarea lucrărilor la Canalul Siret-Bărăgan și amenajărilor de irigații necesare creșterii producției agricole în zonă”, a afirmat atunci Vasile Pintilie, directorul general al Administrației Naționale „Apele Române”.
    Acesta a precizat că nu au fost avansate sume și că acestea vor fi cunoscute după ce investitorii își vor face calcule privind fezabilitatea acestei investiții.De acest proiect s-a arătat interesată, anul trecut, și compania China National Agricultural Group Corporation.

Canalul Siret-Bărăgan ar permite irigarea a 700 de mii de hectare de teren

   Lucrările pentru construcția Canalului Siret-Bărăgan au început înainte de 1989. Canalul reprezintă o investiție de mare amploare, estimată la circa 3,4 miliarde euro pentru 190 de kilometri, conform unor evaluări făcute încă din 2003 și care includ și sistemele de irigații. Doar realizarea canalului implică costuri de aproape 802 milioane de euro, iar sistemele de irigații alte 2,8 miliarde euro. Studiile realizate arată că magistrala Siret-Bărăgan va asigura fără pompare apa pentru irigarea suprafețelor amplasate pe malul stâng (aproximativ 80% din suprafață) din lacurile de acumulare existente, iar energia electrică necesară va fi de aproximativ 2-4 ori mai mică decât cea utilizată la suprafețele deja amenajate.
   Lucrările la această investiție au fost tergiversate în ultimii ani de guvernanții pedeliști, care nu s-au sinchisit să aloce fonduri, deși canalul ar putea rezolva problema iriga-țiilor. Abia în 2010, la solicitarea insistentă a președintelui Consiliului Județean, Marian Oprișan, au fost alocate 8 mi-lioane de lei. Åžeful administrației județene sublinia importanța acestui canal atât pentru agricultura vrânceană, cât și pentru reducerea riscului producerii de inundații în lunca Siretului.
   Potrivit specialiștilor, cel mai important beneficiu va fi irigarea a aproximativ 700.000 de hectare de teren agricol din județele Vrancea, Buzău,  Brăila, Ialomița și Călărași. Canalul va reduce simțitor costurile cu energia electrică folosită la irigații și va face posibilă aducerea apei pe terenuri neirigate în prezent. În plus, proiectul Canalului Siret-Bărăgan are și potențial turistic, prin cele cinci porturi ce ar putea fi construite pe canal, în orașele Mărășești, Focșani, Râmnicu Sărat, Buzău și la Dridu.
   Construcția primului tronson al Canalului Siret-Bărăgan a început în 1987, în lungime de 50 km. Acest tronson este amplasat pe teritoriul județului Vrancea, asigurând apa pentru irigarea unei suprafețe de 154.283 hectare. Până în prezent, au fost construiți 11 kilometri, iar pentru finalizarea a 50 de kilometri sunt necesare aproximativ 350 milioane euro.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?