Raportul Curții de Conturi aferent anului 2011 a scos la iveală câteva deficiențe financiar-contabile și în curtea Primăriei municipiului Focșani, care, ulterior, au fost remediate. Verificările efectuate au evidențiat „deficiențe în activitatea de administrare, urmărire și încasare a creanțelor cuvenite bugetului local, estimate la suma de 597 mii lei, reprezentând venituri bugetare nerealizate”. Această sumă a rezultat din mai multe situații, unde Curtea de Conturi a constatat neregularități.
Prima se referă la nedeclararea și neimpunerea tuturor autovehiculelor deținute de către persoanele fizice și juridice. Astfel, au fost identificate 420 persoane fizice și 18 persoane juridice care dețineau vehicule generatoare de venit, foloseau infrastructura publică locală, dar nu au fost impuse impozitării. Valoarea estimată a taxelor nestabilite și neîncasate este de 29.000 lei. Meluș Nazâru, șeful Serviciului de Taxe și Impozite Locale, ne-a explicat că în acest caz este vorba despre vehicule precum motoscutere, motostivuitoare, mopeduri și tractoare, pentru care impozitarea ca vehicule a fost impusă de la data de 1 ianuarie 2012. La momentul realizării controlului, în luna mai 2012, acestea existau în baza de date a Primăriei, dar încă nu fuseseră impozitate.
Firmele nu și-au declarat valorile reale ale construcțiilor
A doua situație a vizat o serie de societăți comerciale care au declarat o valoare de impozitare a bunurilor, în special construcții, mai mică decît cea reală. „Din compararea valorilor raportate prin situațiile financiare (din baza de date furnizată de către DGFP Vrancea), cu cele declarate serviciului de impozite și taxe locale în vederea impozitării pe anul 2011, s-a identificat un număr de 214 cazuri în care valoarea declarată în vederea impozitării, a fost mai mică cu peste 10 mii lei/ caz, valoarea totală a acestor diferențe însumând 116.038 mii lei”, se arată în raportul Curții de Conturi Vrancea.
Având în vedere că diferențele de valoare constatate pot avea drept cauze atât nedeclararea unor clădiri, dar și deținerea unor construcții care nu sunt situate pe raza administrativ – teritorială a municipiului Focșani, ori efectuarea de înregistrări eronate în evidența contului „Construcții”, Curtea de Conturi a solicitat Serviciului de impozite și taxe locale efectuarea de inspecții fiscale în vederea clarificării acestora. „În perioada desfășurării misiunii de audit au fost finalizate 14 inspecții fiscale, în urma cărora s-a constatat că trei societăți comerciale nu au declarat în vederea impozitării construcții în valoare totală de 239 mii lei, la care s-a stabilit impo-zit pe clădiri nedeclarat și neachitat în sumă de 11 mii lei”, este specificat în același raport.
Întrucât societățile comerciale depun la DGFP Vrancea situația cu valoarea tuturor bunurilor deținute, iar la Primăria Focșani doar valorile bunurilor de pe raza municipiului, o parte dintre diferențe au fost constatate la bunuri declarate în alte localități. În alte cazuri, firmele și-au făcut extinderi, însă acestea nu au fost actualizate și declarate ca atare.
Åeful Serviciului de Taxe și Impozite Locale din cadrul Primăriei Focșani spune că, din cauza personalului insuficient, nu pot fi verificate mai mult de 100 de societăți comerciale pe an. „Avem doar doi oameni pe inspecție fiscală. Controlul la o firmă durează cam o săptămână, ceea ce înseamnă că nu putem verifica mai mult de 100 de societăți într-un an. Este drept că putem să ajungem și de două ori pe an acolo unde situația o impune. Personalul este insuficient pentru volumul nostru de muncă”, ne-a declarat Meluș Nazâru. O firmă mică este verificată de inspectorii de la Primărie în medie, la trei ani, iar o societate mare, la cinci ani.
Åcolile și-au însușit toată chiria
Cei de la Curtea de Conturi au mai constatat că 17 unități de învățământ au reținut integral, contrar legii, ca venituri proprii, sumele încasate ca urmare a închirierii unor bunuri (terenuri și/ sau clădiri) aflate în admi-nistrarea lor, dar care aparțin domeniului public al Municipiului Focșani.
Potrivit legii, titularul dreptului de administrare are dreptul să încaseze din chirie o cotă-parte între 20% – 50%, stabilită prin hotărâre a Consiliului Local. „Valoarea totală estimată a erorii, respectiv valoarea chiriilor neîncasate la bugetul local pentru bunurile din patrimoniul public închiriate de cele 17 unități de învățământ, este de 557 mii lei, din care s-a încasat operativ suma de 313 mii lei”, este menționat în raportul Curții de Conturi.
Executarea silită și… praful de pe tobă
Alte deficiențe constatate au fost cele privind „neorganizarea activității de executare silită și neaplicarea tuturor măsurilor prevăzute de lege privind urmărirea și încasarea creanțelor bugetare”. Mai exact, măsurile de executare silită nu au fost duse la bun sfârșit, respectiv poprirea veniturilor și a disponibilităților bănești, indisponibilizarea bunurilor mobile și/ sau imobile din patrimo-niul personal în vederea valorificării. Åeful Serviciului de taxe și impozite locale spune că sunt cazuri în care executarea silită nu poate fi continuată din cauză că cei executați silit nu au niciun fel de bunuri sau venituri. „Sunt cetățeni care nu răspund nici la ușă, nici când le trimitem somațiile prin poștă. Nu au bunuri, bani în conturi și nici nu lucrează. În astfel de cazuri nu putem continua executarea silită”, ne-a declarat Meluș Nazâru. Mai mult, acesta spune că la departamentul de urmărire, încasare și executare silită sunt doar cinci angajați.
Deficiențele, rezolvate din mers
La Primăria Focșani s-au mai constatat abateri cuantificate la suma de 34.366 mii lei, cu privire la:- neînregistrarea în evidențele contabile a unor lucrări de sculptură, evaluate la suma de 2.832 mii lei, oferite drept donație de către Centrul Județean pentru Promovarea Culturii Tradiționale, Artelor și Meseriilor Vrancea;- nereflectarea în evidența contabilă și implicit în situațiile financiare a valorii veniturilor și a creanțelor rămase de încasat la data de 31.12.2011, aferente vânzării unor cabinete medicale din domeniul privat al Municipiului Focșani. În perioada 2010 – 2011, Primăria a evidențiat, ca venituri și creanțe ale bugetului local, numai valoarea aferentă ratelor anuale scadente în fiecare din cei doi ani și sumele încasate în contul acestora. Procedându-se astfel, la finele anului 2011, soldul creanțelor aferente vânzării cabinetelor me-dicale nu a reflectat diferența între valoarea totală a vânzării și sumele încasate, conform contractelor încheiate;- reflectarea în evidența fiscală și în cea contabilă de la data de 31.12.2011, a obligațiilor datorate de către unii agenți economici, deși aceștia erau radiați din evidența Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Vrancea.
Toate aceste deficiențe au fost rezolvate. „În timpul misiunii de audit au fost înregistrate/ regularizate în evidențele contabile operațiunile economice descrise mai sus”, este specificat în raportul Curții de Conturi. „Nu sunt probleme deosebite, toate acestea sunt abateri normale, controlabile și cunoscute de noi. De altfel, în urmă cu două săptămâni, cei de la Curtea de Conturi au venit să verifice modul în care am remediat toate aceste aspecte și putem spune că toate s-au rezolvat”, a completat Meluș Nazâru, șeful Serviciului de taxe și impozite locale.