Președintele Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților, deputatul PSD de Vrancea Angel Tîlvăr, a declarat că „Ziua internațională a non-violenței în școli” este ziua care ne cere să omagiem două concepte -cheie importante: instituția școlii, ca reprezentantă a celei mai nobile activități – educația, și non-violența, ca luptă împotriva unui fenomen nociv, distructiv. Acesta a adăugat că Problematica violenței școlare reprezintă un interes constant al politicilor europene contemporane, devenind oficial o problemă pe agenda politicilor educaționale în anul 1997.
Potrivit deputatului Angel Tîlvăr, Complexitatea și diversitatea fenomenului violenței în școală sunt din ce în ce mai mult recunoscute în Europa, căutându-se soluții viabile,comune, pentru ameliorarea efectelor acestui fenomen. Statisticile instituționale confirmă existența violenței în școlile europene, ceea ce nu poate decât să mobilizeze serviciile și instituțiile în scopul gestionării cât mai optime a manifestărilor violente în școală. La nivelul politicilor educaționale din România, problematica violenței ca subiect de cercetare sistematică a apărut relativ recent. În acest sens, Parlamentul României a adoptat în anul 2007 o lege ce are ca obiect de reglementare creșterea siguranței unităților de învățământ. În România, nivelul fenomenelor de violență în unitățile de învățământ preuniversitar este îngrijorător, fiind, conform concluziilor științifice ale unui studiu realizat de Institutul de Åtiințele Educației intitulat „Violența în școală”, mai mare în unitățile de învățământ post gimnazial (80%) și mai redus în cazul școlilor generale (73%). Violenți sunt mai ales tinerii din mediul urban (82%), față de mediul rural unde se manifestă acest fenomen în proporție de 71%. „În ultimii ani se observă o creștere bruscă a violenței în școli, îndeosebi în licee. Altercațiile și agresiunile fizice între elevi-eleve, intimidarea și agresarea profesorilor de către elevi, consumul de alcool și droguri în școală apar drept fenomene care tind să scăpe de sub orice control”, a afirmat președintele Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților.
Deputatul Angel Tîlvăr a susținut că evenimentele înregistrate în ultima perioadă, numeroasele semnalări din mass-media arată că în zona unităților de învățământ și pe traseele de deplasare a elevilor se produc fapte care afectează buna desfășurare a activităților de învățământ, siguranța personalului didactic și a elevilor. „Åcoala trebuie să reprezinte un loc unde elevii se instruiesc, învață, dar și un loc unde se stabilesc relații, se promovează modele, valori, se creează condiții pentru dezvoltarea cognitivă, afectivă și morală a copilului”, a susținut deputatul vrâncean.
Soluția este, în opinia deputatulu vrâncean, pe de o parte, crearea unui cadru legislativ și adoptarea unei noi strategii cu privire la reducerea fenomenului de violență în unitățile de învățământ românești, adaptată la noile realități – care să stabilească principii referitoare la prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar, rolurile și funcțiile instituțiilor din cadru sistemului educativ și a unor structuri instituționale nou create în acest domeniu de acțiune, precum și un plan operațional de intervenție la nivelul unităților școlare -, iar pe de altă parte, repunea școlii, a profesorilor pe locul pe care-l merită. „Aștept o abordare mulți-instituțională a fenomenului și o strategie integrată în lupta împotriva violenței în unitățile de învățământ. Sper ca până la 30 ia¬ nuarie 2014, să venim cu soluții cere să ne permită să dăm vești bune în cea ce privește subiectul comunicatului de presă de astăzi”, a încheiat președintele Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților, Angel Tîlvăr.