Timbrul de mediu va fi aplicat numai autovehiculelor de pasageri cu cel mult opt locuri și va fi stabilit luând în calcul integral emisia de dioxid de carbon, nu doar 30% ca în prezent, cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2 urmând să scadă comparativ cu valorile actuale.
Plata pentru timbrul de mediu va fi efectuată o singură dată pe toată durata de funcționare a mașinii, indiferent de câte ori aceasta va fi vândută ulterior. Timbrul de mediu va fi aplicat numai mașinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu și celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto.
Propunerea a fost prezentată Guvernului de către ministrul Mediului, Rovana Plumb, în ședința de miercuri a Guvernului. „Intenția este să aplicăm principiul conform căruia «poluatorul plătește», dar și să încurajăm achiziția de mașini mai puțin poluante. Acum, pentru mașinile vechi și foarte vechi este percepută o taxă aberantă, ceea ce creează un blocaj în achiziționarea de mașini mai puțin poluante”, a declarat agenției MEDIAFAX ministrul Rovana Plumb.
Conform propunerii prezentate, timbrul de mediu va lua în calcul doar emisiile poluante de dioxid de carbon, spre deosebire de sistemul actual în care este calculată și cilindreea. Emisia de dioxid de carbon va fi luată în calcul integral la stabilirea valorii timbrului de mediu, în condițiile în care în prezent aceste emisii au o proporție de doar 30% la stabilirea taxei auto. Timbrul de mediu va fi calculat în continuare și în funcție de cota de depreciere a mașinii, rezultată din vechimea acesteia.
Prin noul sistem de calcul, cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuși mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că acest tip de mașini mai are o durată scurtă de funcționare și, deci, va polua pentru un interval mai mic.