Obligaţiile poliţistului de la Rutier atunci când opreşte maşini în trafic

11
28358


   Foarte multe persoane sunt nemulțumite cu privire la modul în care au fost oprite în trafic de polițiștii de la Rutier. De asemenea, nu înțeleg motivul pentru care mașinile lor au fost trase pe dreapta, din moment ce nu au comis nicio abatere. Modul de acțiune și obligațiile polițiștilor de la Rutier sunt stabilite în „Concepția de atitudine și acțiune a poliției rutiere”.

   Potrivit documentului care reglementează modul de acțiune și obligațiile polițistului în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, prevăzute în „Concepția de atitudine și acțiune a poliției rutiere”, polițistul rutier trebuie să fie echipat în mod corect, cu tinuță de serviciu în funcție de anotimp, având aplicată la vedere insigna. În relațiile cu cetățenii, el este obligat să se comporte civilizat, să dea explicațiile necesare cu privire la motivul intervenției, la fapta încălcată, să fie coerent, ferm și să nu răspundă la provocări.
   În cazul activității de dirijare, supraveghere și control a circulației, polițistul rutier trebuie să folosească în mod exclusiv semnalele regulamentare și fluierul. El trebuie să comunice în permanență cu participanții la trafic, să acorde asistență persoanelor care sunt în dificultate, iar dacă este necesar, trebuie să solicite sprijinul celorlalți membri ai dispozitivului. În cadrul activităților de patrulare, viteza de circulație a autoturismului de serviciu nu trebuie să depășească 40 de kilometri pe oră. Viteza poate fi depășită în cazuri cum ar fi, de exemplu, urmărirea, oprirea unei mașini al cărui conducător auto a comis o faptă penală sau contravențională,  observată direct de agentul constatator sau în legatură cu care există indicii sau date că s-a comis o contravenție sau o infracțiune.
   Pe timpul deplasării cu autoturismul de serviciu, membrii echipajului sunt obligați să nu încalce re-gulile de circulație decât în mod excepțional, când îndeplinirea îndatoririlor de serviciu o impune.

Cum trebuie să procedeze polițistul rutier când oprește o mașină

   În momentul în care oprește o mașină în trafic, polițistul de la rutier trebuie să  aleagă un loc adecvat, încât să permită poziționarea vehiculelor în afara părții carosabile, în parcări sau în alte spații, astfel încât circulația să se desfășoare co-respunzător.  Conform „Concepției de atitudine și acțiune a poliției rutiere”, pe timpul nopții, aceste locuri trebuie să fie, de regulă, iluminate, evitându-se pe cât posibil oprirea în locuri unde această manevră este interzisă prin lege. Totodată, semnalul de oprire trebuie să se efectueze cu brațul pe timp de zi, iar pe timp de noapte cu bastonul iluminat sau reflectorizant, ori în lipsa acestuia prin balansarea în plan vertical a unui dispozitiv cu lumină de culoare roșie. În ambele situații poate folosi și fluierul din dotare.
   Polițistul trebuie să se posteze pe banda de circulație a vehiculului care urmează să fie oprit, fără să depășească axul longitudinal al drumului, iar noaptea cât mai aproape de acostamentul acestuia, în momentul executării semnalului de oprire. Aceste poziții îi vor asigura protecția și vor permite conducătorului auto să observe din timp semnalul și să oprească în condiții de siguranță. „La deplasarea pe motocicletă, se efectuează semnalul de oprire prin ba-lansarea în plan vertical a brațului drept în timp ce se deplasează paralel cu autovehicululul care urmează a fi oprit. În cazul când vehiculul ce urmează a fi oprit circulă în aceeași direcție, echipajul trebuie să pună în funcțiune semnalele luminoase de culoare roșie și albastră și pe cele sonore, după care, de re-gulă, va circula în spatele autovehiculului vizat până când conducătorul acestuia se conformează semnalelor și oprește. Atunci când autovehiculul ce urmează a fi oprit circulă din sens opus, semnalul de oprire se execută din vehiculul Poliției, pe fereastra din stânga, prin balansarea în plan vertical a brațului ori a bastonului reflectorizant”, se arată în documentul care reglementează obligațiile polițistului de la Rutier. După oprirea autovehiculului, polițistul rutier merge în dreptul conducătorului auto, iar după ce îl salută, se prezintă și solicită documentele pentru control, după care îi comunică și motivul pentru care a fost oprit.
   Pentru întocmirea documentelor de aplicare a sancțiunii, polițistul rutier merge în autoturismul de serviciu, iar contravenientul rămâne în mașina personală, așteptarea în picioare lângă mașina de serviciu nefiind permisă. La finalizarea controlului, agentul de circulație trebuie să restituie conducătorului auto documentele, mai puțin cele reținute odată cu constatarea abaterii, dar și să-i explice șoferului modul de soluționare, dreptul de a adăuga mențiuni în procesul-verbal de contravenție, precum și termenul de folosire a căilor de atac împotriva documentelor întocmite.

Controlul de rutină

   Documentul prevede că oprirea mașinilor pentru control se face numai atunci  când, prin observare directă ori cu mijloace tehnice certificate, se constată încălcarea regulilor de circulație, precum și atunci când există date și informații că s-au comis infracțiuni sau contravenții, că autovehiculele vizate transportă bunuri, valori provenite din săvârșirea unor fapte ilicite ori persoane urmărite conform legii ori când se execută acțiuni tematice, punctuale, unde oprirea tuturor autovehiculelor care fac parte dintr-o anumită categorie este necesară.
   Polițistul rutier are dreptul să verifice vehicu-lul, precum și identitatea conducătorului sau a pasagerilor aflați în interiorul acestuia atunci când există indicii despre săvârșirea unei fapte de natură contravențională sau penală. Refuzul șoferului de a se conforma se sancționează cu amendă și reținerea permisului de conducere pe o perioadă de 90 de zile.
   Echipamentul video de supraveghere a traficului și măsurare a vitezei de deplasare a autovehiculelor este folosit atât ziua cât și noaptea, din mers sau în staționare, de către operatori atestați. În timpul supravegherii traficului, autovehiculul trebuie să fie poziționat în afara părții carosabile, fără a încălca regulile de circulație și pentru a asigura fluența traficului. La stabilirea vitezei ce constituie contravenție se ține cont de toleranța de 10 kilometri pe oră, având în vedere viteza maximă admisă pe sectorul de drum respectiv și categoria din care face parte autovehiculul. Polițistul ia măsuri de sancționare împotriva tuturor abaterilor filmate prin procedura întocmirii procesului verbal de contravenție în lipsa conducătorului auto. Nu este necesar ca autoturismul pe care este montat aparatul de măsurare a vitezei să fie inscripționat. De asemenea, nu este necesar să fie poziționat într-un anumit fel, atâta vreme cât respectă regulile de circulație.

Alcoolul la volan

   Constatarea contravenției de conducere a unui autovehicul sub influența băuturilor alcoolice se face numai prin intermediul mijloacelor tehnice certificate, cum ar fi etilotestele sau fiola. Agentul constatator poate testa participanții la trafic atunci când consideră necesar și oportun și obligatoriu dacă emană vapori de alcool în aerul expirat, atunci când au fost implicați într-un eveniment rutier sau au un comportament nefiresc ce se apreciază că ar putea fi determinat de consumul de băuturi alcoolice.
   După utilizarea etilotestului, dacă valoarea indicată este cuprinsă între 0,11-0,40 miligrame per litru alcool pur în aerul expirat, va proceda la întocmirea procesului verbal de contravenție. Dacă valoarea indicată este peste 0,40, însoțește  conducătorul auto la cea mai apropiată unitate medicală pentru recolatrea probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here