Tinerii cu handicap precum și seniorii ocrotiți în structurile Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Vrancea vor învăța să lucreze pe computer, ca urmare a începerii derulării a două proiecte ce au fost lansate ieri.
Proiectele lansate oficial ieri, au fost câștigate de DGASPC Vrancea în cadrul celei de-a doua sesiuni a programului de donații IT lansat de Asociația Ateliere fără Frontiere, destinat ONG-urilor, școlilor, liceelor, grădinițelor, muzeelor, bibliotecilor de stat cât și instituțiilor sociale. Asociația a dotat cu șase calculatoare, trei centre rezidențiale din cadrul DGASPC Vrancea, care oferă servicii de asistență persoanelor adulte cu handicap.
Potrivit celor precizate de managerul proiectelor, Nina Sterian, din cadrul Direcției pentru Protecția Persoanelor Adulte cu Handicap (DPPAH), prin aceste proiecte, intitulate „Senior IT” și „Tânărul și calculatorul”, se urmărește formarea abilităților digitale ca formă de terapie de recuperare. „Trei calculatoare au fost instalate la Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihici (CRRN) Cotești, două la Centrul de Îngrijire și Asistență (CIA) Măicănești și unul la Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihici (CRRN) Măicănești. Urmează ca printr-un al treilea proiect ce va fi demarat în luna decembrie, să mai fie dotat cu trei computere pentru beneficiari și Centrul «Sfânta Maria» Golești, iar alte două vor ajunge la Centrul de Recuperare și reabilitare Neuropsihici (CRRN) Jariștea”, a declarat Nina Sterian.
Proiectul intitulat „Senior IT” are drept grup țintă 40 de vârstnici cu vârsta cuprinsă între 60 și 83 de ani, de la CIA Măicănești, dar și 12 tineri cu handicap mental de la CRRN Măicănești, care, sub îndrumarea personalului pregătit în domeniul IT, vor învăța cum să caute pe Internet, cum să colecteze informația, să comunice prin poșta electronică , să proceseze un mic text și să comunice online cu persoanele aflate la distanță. „Personalul centrelor va învăța persoanele vârstnice, de exemplu, cum să citească ziare pe net, să vizioneze filme, să asculte mu-zică, să-și petreacă timpul într-un mod plăcut. Formarea deprinderilor digitale și stimularea autonomiei persoanelor asistate, în vederea integrării lor sociale, reprezintă obiectivele vizate. Am apreciat că riscul în urma implementării acestui proiect constă în folosirea comunicării pe net ca mijloc de adresare licențioasă, sau sub formă de reclamații și petiții nefondate. Acesta este, însă, gestionabil prin consiliere psihologică. Proiectul se va derula pe o perioadă de șase luni, iar continuitatea, după finalizarea lui, va fi asigurată de Consiliul Județean Vrancea”, a precizat Nina Sterian, managerul de proiect.
Softuri interactive ca metodă de recuperare
Cel de-al doilea proiect lansat ieri, intitulat „Tânărul și calculatorul”, se adresează unui grup de 25 de tineri cu handicap mental instituționalizați, cu vârste cuprinse între 18 și 27 de ani, din CRRN Cotești, care nu au folosit niciodată un computer. „Aceștia vor învăța cum să utilizeze calculatorul și cum să navigheze pe internet. Activitățile de învățare sunt astfel organizate încât totul să pară o joacă. Ei vor învăța să asculte muzică, să vizioneze filme, să deseneze dar vor folosi și softuri interactive ca metodă de recuperare a restantului funcțional. Intenția este ca în procesul integrării lor sociale, calculatorul să le devină un real partener. Se va lucra cu fiecare câte o jumătate de oră zilnic. Am dori ca acești tineri să reușească să ia contact, să comunice pe rețelele de socializare cu alți tineri ca și ei, care trăiesc în familii”, a detaliat Nina Sterian.
Proiectul se va derula pe o perioadă de șase luni. Costurile derulării activităților după încheierea proiectului, vor fi suportate de Consiliul Județean Vrancea, prin DGASPC, astfel încât tinerii din acest Centru să-și poată exersa în continuare deprinderile digitale și să beneficieze de softuri interactive. „Riscul de eșec în atingerea obiectivelor constă în imprevizibilitatea psihică a beneficiarului, probabilitatea de a se plictisi de calculator sau un instructor care să nu știe cum să învețe un astfel de beneficiar. Este evident că îți trebuie un talent deosebit să lucrezi cu astfel de persoane. Toate aceste riscuri pot fi, însă, gestionate de personalul specia-lizat, care are competențe IT”, a mai precizat Nina Sterian.