Ediția: Luni 13 ianuarie 2025 Nr. 6791
Ediția: Luni 13 ianuarie 2025 Nr. 6791

Evaluarea psihologică a profesorilor: necesară, dar opţională


   Chiar dacă nu sunt obligați de nicio lege, profesorii ar face bine să își facă testul psihologic înainte de a reveni la catedră, în fața elevilor. Recomandarea este făcută chiar de cei din actuala conducere a Inspectoratului Åžcolar Județean (ISJ).
   Potrivit inspectorului școlar general Vasilica Zaharia, de la Ministerul Educației nu a mai sosit niciun ordin din care să reiasă obligativitatea efectuării testelor psihologice, la începutul anului școlar. Cu toate acestea, recomandat ar fi ca testele să fie făcute de profesori, este de părere inspectorul școlar general, cu atât mai mult cu cât rezultatul este confidențial, iar eventualele probleme medicale depistate ar putea fi remediate, fără ca elevii să fie puși în pericol. „Ar fi bine ca testarea psihologică să fie făcută la început de an școlar. În fiecare an, eu participam la această testare psihologică. Solicitam venirea în cadrul unității a unui specialist, care făcea acest lucru. Este benefic și până acum se realiza an de an. Nu a venit un ordin prin care să se precizeze că este obligatoriu sau nu. Până la urma urmei, nu cred că strică. Este o evaluare a unui cadru didactic care lucrează cu copiii, căruia i se pot face niște recomandări în urma unei astfel de evaluări, desigur dacă este cazul. Rezultatul este confidențial și nu pune etichetă asupra oamenilor”, este de părere inspectorul general Vasilica Zaharia.
   În anii școlari precedenți, au fost cazuri în care cadrele didactice au fost acuzate că au avut atitudini nefirești față de elevi sau comportamente dezonorante în societate. Astfel de cazuri au fost înregistrate în mai multe unități de învățământ din județ.

Evaluările psihologice: obiective, nu subiective

   Testările psihologice nu reflectă întotdeauna realitatea și nu pun o etichetă corectă. Oficialii Inspectoratului Åžcolar susțin că unele teste sunt derutante pentru profesori și ar trebui regândite de psihologi, pentru ca rezultatele să fie cât mai aproape de adevăr.
   De veridicitatea acestora depinde și siguranța elevilor la orele de curs, ceea ce ar trebui să constituie o prioritate pentru toți factorii implicați. ,,În fiecare an școlar s-a făcut această evaluare din punct de vedere psihologic, din punct de vedere al medicinei muncii. Este foarte importantă această evaluare dacă este obiectivă și nu subiectivă. Dacă testele sunt gândite așa cum trebuie, poți trage concluzia dacă o persoană merită sau nu merită să fie cadru didactic. În proporție de 99,99% sunt reale aceste teste, dar nu sută la sută. Cred că uneori, întrebările din chestionar sunt derutante și nu întotdeauna reflectă realitatea. Psihologii ar trebui să își reanalizezee chestionarele și să le refacă conform cerințelor actuale, deoarece unele sunt depășite. Eu îmi fac an de an acest test pentru că sunt și profesor de legislație rutieră și am și atestat în acest domeniu”, a spus inspectorul școlar general adjunct Luminița Balaban.
   În prezent, nu există o evidență clară, la nivelul județului Vrancea, în ceea ce privește numărul cadrelor didactice care și-au făcut testul psihologic. Acest lucru se va ști la sfârșitul anului școlar, când vor fi contabilizate incidentele din cadrul unităților de învățământ sau afara acestora, în care au fost implicate cadrele didactice. 

4 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?