Ai lucrat legal și în Vrancea, dar și în alt stat din Comunitatea Europeană? La împlinirea vârstei și a stagiului de cotizare reglementate de legislația în vigoare a țării unde trăiești, poți solicita pensie. Dacă te-ai întors acasă după ani de muncă peste graniță trebuie să te adresezi, pentru stabilirea drepturilor de pensie, Casei Județene de Pensii (CJP) Vrancea. Dacă te-ai stabilit în statul în care ai lucrat, trebuie să te adresezi instituției similare CJP din țara respectivă. În momentul de față, 505 vrânceni din țară sau străinătate beneficiază sau sunt în curs de a beneficia de pensii comunitare. Care este procedura stabilirii acestui fel de pensie, desigur mai consistentă decât pensiile autohtone, citiți în rândurile următoare.
În evidențele Casei Județene de Pensii (CJP) Vrancea figurează, la ora actuală, 258 de vrânceni beneficiari de pensii comunitare, unele dintre aceste persoane având domiciliul în România, altele în străinătate. Potrivit celor declarate de Adrian Juravle, directorul CJP Vrancea, aceste persoane au realizat stagii de cotizare în țări ca Austria, Franța, Grecia, Italia, Suedia și Ungaria.
Totodată, Casa Județeană de Pensii a mai eliberat 247 de confirmări de stagii de cotizare, prin formularul E 205 RO, pentru solicitanți vrânceni care au cerut pensie în țările amintite mai sus. „Casa Județeană de Pensii Vrancea, prin compartimentul pensii internaționale, asigură aplicarea prevederilor regulamentelor comunitare din domeniul coordonării sistemelor de securitate socială, în vederea protejării drepturilor de pensie și neîngrădirii liberei circulații a lucrătorilor migranți, asigurând totodată desfășurarea procesului de comunicare dintre solicitant și instituțiile abilitate sau dintre organismele de legătură din statele membre UE, prin intermediul formularelor de legătură. În acest sens, înregistrăm cererile de pensii internaționale depuse la sediul nostru de către persoanele îndreptățite, instrumentăm dosarele, emitem și comunicăm tuturor instituțiilor în cauză din străinătate formularele, documentele și deciziile de admitere a cererii de înscriere la pensie sau respingere, după caz, a pensiei”, a declarat Adrian Juravle, directorul CJP Vrancea.
Procedura de stabilire a pensiei comunitare
De precizat este faptul că nu se poate solicita pensie, nici în România și nici în alt stat, atâta timp cât solicitantul nu îndeplinește condițiile de pensionare reglementate de legile în vigoare din țările respective. Pentru stabilirea pensiei comunitare trebuie urmată o anumită procedură.
Astfel, în cazul vrâncenilor stabiliți pe teritoriul altor state, și care îndeplinesc condițiiile de pensionare, cererea de acordare a drepturilor de pensie se depune la instituția de asigurări sociale de la locul de domiciliu (loc de ședere permanentă). Aceasta va face toate demersurile către instituția competentă din România, în speță către CJP Vrancea, care va înapoia formularul completat cu toate datele necesare care să ateste stagiul de cotizare realizat de solicitant în România. „Nu este necesară deplasarea în România a solicitantului stabilit în străinătate, sau la instituția statului membru la a cărui legislație a fost supus ultima dată, dacă solicitantul sau susținătorul decedat, după caz, nu a fost supus legislației pe care o aplică instituția de la locul de domiciliu (loc de ședere permanentă)”, a detaliat directorul Adrian Juravle.
Documente necesare
Cererea trebuie să fie însoțită de toate documentele prevăzute de legislația română în vederea acordării drepturilor de pensie. În mod obligatoriu vor fi prezentate actele din care să rezulte perioadele de activitate din România ale solicitantului, adică: carnetul de muncă sau adeverințe eliberate de foștii angajatori din țara noastră, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001. „Dovada vechimii în muncă realizată de foștii asigurați ai sistemului de asigurări sociale din România până la data de 1 aprilie 2001, dată de la care evidența perioadelor de asigurare în sistemul public de pensii este deținută, în format electronic, de casele teritoriale de pensii, iar la nivel central de Casa națională de pensii Publice, se face cu carnetul de muncă, carnetul de asigurări sociale sau cu alte acte prevăzute de lege. Potrivit prevederilor legale în vigoare, în cazul în care solicitantul nu este în posesia acestor documente, este necesar să se adreseze, în nume propriu, foștilor angajatori sau deținători de fonduri arhivistice, în vederea obținerii lor”, a explicat Adrian Juravle, directorul CJP Vrancea.
Persoanele care nu au, însă, carnetul de muncă și solicită adeverințe de vechime în muncă de la foștii angajatori, trebuie să știe că acestea e obligatoriu să cuprindă cel puțin următoarele date: denumirea angajatorului; datele de identificare a persoanei; perioada în care s-a lucrat, cu indicarea datei de începere și de încetare a raportului de muncă; menționarea temeiului legal în baza căruia a avut loc încadrarea; funcția, meseria sau specialitatea exercitată; salariul tarifar de încadrare; denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma acordată; perioada în care a primit sporul și temeiul în baza căruia s-a acordat.
Actele trebuie să aibă număr și dată de înregistrare, ștampila unității emitente precum și semnătura celui care angajează în unitate sau a persoanei delegate în acest sens de conducerea unității.
Pensii românești pentru vrânceni stabiliți peste graniță
În cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, dar care au muncit doar în România, operațiunile legate de stabilirea și încasarea drepturilor pensie pot fi îndeplinite fie în mod direct de către titularul drepturilor de pensie, prin depunerea dosarului de pensionare și deschiderea unui cont curent personal, fie prin intermediul unui mandatar cu domiciliul în România, desemnat prin procură specială, care să îndeplinească operațiunile menționate. În cazul în care se optează pentru varianta încasării drepturilor de pensie prin intermediul unui mandatar, cetățenii români, precum și persoanele de origine română care au cetățenie străină sau statutul de apatrid pot solicita emiterea procurii speciale în condiții speciale. Astfel, procura specială poate fi eliberată pe teritoriul statului de domiciliu, după cum urmează: în cazul statelor semnatare ale Convenției de la Haga, procura este valabilă numai dacă este însoțită de apostila eliberată de către autoritatea competentă potrivit legislației naționale a statului de la care emană documentul; în cazul statelor cu care România are încheiate tratate sau convenții de asistență juridică bilaterală în acest domeniu, procura este valabilă fără nici o altă formalitate.
De menționat că procura specială poate fi eliberată pe teritoriul statului de domiciliu și de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, în acest caz emiterea procurii fiind scutită de taxa consulară. Procura specială poate fi emisă și de notarii publici de pe teritoriul României.
Ce trebuie să conțină dosarul
Titularul dreptului de pensie sau mandatarul desemnat depune la casa teritorială de pensii (de la ultimul domiciliu al titularului sau de la domiciliul mandatarului), o cerere însoțită de documentele necesare stabilirii pensiei. Dosarul de pensionare trebuie să conțină următoarele documente: cerere; carnetul de muncă; alte acte prevăzute de lege pentru vechimea în muncă; livret militar (original și copie); diplomă de studii superioare (original și copie) sau adeverință din care să rezulte durata normală și perioada studiilor, precum și certificarea absolvirii acestora; adeverință privind sporurile și adaosurile reglementate prin lege sau contractul de muncă; adeverință privind condițiile de muncă speciale și/sau deosebite; adeverință din care să rezulte data încetării calității de asigurat; procură specială pentru mandatar. Pensia, stabilită prin decizia emisă de Casa Județeană de Pensii, urmează să fie virată în contul curent personal și poate fi ridicată pe baza actului de identitate de către titular, sau, pe baza procurii speciale, de către mandatar.