Ceaiul verde – cea mai consumată băutură din lume, alături de apă, și considerat de specialiști drept o sursă naturală de hidratare, cu rol în prevenirea unor afecțiuni cronice – este mai puțin popular în România, unde oamenii preferă cafeaua și laptele, arată un studiu.
În clasamentul băuturilor consumate zilnic de români conduce apa îmbuteliată (66,2%), urmată îndeaproape de cafea (64%). Pe locul trei se află laptele (53,4%), iar ceaiul este a patra opțiune (44,5%), relevă aceeași cercetare, coordonată de prof. univ. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare (ICA). Majoritatea românilor nu cunosc beneficiile ceaiului verde și nici compoziția acestuia, asociind în mod greșit ideea de ceai cu infuziile de plante medicinale sau aromatice, și nu cu băutura provenită din frunzele arbustului de ceai, potrivit studiului.
Obiceiurile de consum ale românilor în ceea ce privește ceaiul sunt în favoarea infuziilor din plante, fapt ce demonstrează o abordare curativă, în timp ce creșterea consumului de ceai verde ar favoriza prevenția. „Teanina din ceaiul verde ajută organismul să se mențină relaxat și atent pe parcursul întregii zile. Cafeina din ceai acționează ca stimulent ușor și, spre deosebire de cafeina din cafea, care își face efectul imediat, se eliberează mai încet din organism. Acest efect mai lent constituie un avantaj, întrucât starea de bine, de revitalizare pe care o induce în organism, se va prelungi cu mult față de cea dată de cafea. În plus, ceaiul verde reușește să combine perfect beneficiile apei pure cu plăcerea gustului”, a explicat Mencinicopschi.
Cele mai populare tipuri de ceai pe care le beau românii sunt infuziile de plante medicinale, preferate de 50% dintre băutorii de ceai, și infuziile aromatice (44%). Doar 19% dintre respondenți au spus că au obiceiul de a bea ceai verde cald și doar 6% consumă ceai verde rece, conform studiului. În mod tradițional, românii asociază ceaiul cu infuziile de plante, incluzând aici și ceaiul verde și pe cel negru. Totuși, 83% dintre români nu cunosc compoziția ceaiului verde sau a ceaiului negru, arată cercetarea.
Consumat în Asia de aproape 5.000 de ani, ceaiul verde are proprietăți deosebite, a subliniat profesorul Mencinicopschi. Beneficiile acestei băuturi la nivel fizic, mental și spiritual au fost confirmate în timp de cercetări științifice. Ceaiul verde reprezintă, astfel, o importantă sursă naturală de hidratare și este un aliat al sănătății, susținând apărarea naturală a organismului, susțin specialiștii. „Ceaiului verde este asociat cu scăderea riscului de apariție a bolilor cardio-vasculare și cu prevenirea unor afecțiuni cronice precum obezitatea, diabetul sau declinul funcției cognitive. Este important ca și românii să includă cantități mai mari de ceai verde în dieta zilnică, acesta fiind o alternativă mult mai sănătoasă la cafea și un susținător al sănătății datorită proprietăților de prevenție a anumitor afecțiuni. Fie că ne facem un ceai cald acasă sau la birou, fie că optăm pentru varianta tip ice tea, ceaiul verde este o băutură la îndemână în orice moment al zilei”, a mai spus Gheorghe Mencinicopschi.
Apa și ceaiul trebuie „mâncate”
Potrivit aceluiași Mencinicopschi, apa și ceaiul trebuie „mâncate”, adică băute cu înghițituri mici. Mai mult, și apa se bea cu măsură, respectiv cel mult greutatea corporală înmulțită cu 30mg. Peste cantitatea rezultată din acest calcul, apa devine dăunătoare, a subliniat specialistul. În privința perioadei din zi când românii preferă să consume ceai, dimineața (46,6%) și seara (30,1%) sunt intervalele favorite, conform studiului.
Laptele este, de asemenea, o băutură „de dimineață” (52%) sau „de seară” (21,1%) pentru români. Liderul incontestabil al dimineților românești rămâne însă cafeaua, preferată de 83,1% dintre respondenți. Studiul a evidențiat și faptul că, pe parcursul întregii zile, românii aleg să bea apă îmbuteliată sau băuturi răcoritoare, în timp ce băuturile alcoolice sunt consumate în special seara (74,5%).
Cercetarea a fost realizată de Operations Research, cu sprijinul Lipton, în perioada ianuarie-februarie 2012, pe un eșantion de 1.200 de persoane din mediul urban, cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani. „Ne-am gândit să sprijinim acest proiect deoarece eram interesați să aflăm ce-și doresc consumatorii români și care este relația lor cu ceaiul verde, o băutură savurată din cele mai vechi timpuri, dar, iată, mai puțin consumată în România. Sperăm că, pe lângă beneficiile incontestabile asupra sănătății, românii vor îndrăgi din ce în ce mai mult gustul ceaiului verde, savurându-l cu plăcere în orice anotimp. În alegerea unei băuturi, contează foarte mult gustul, iar în ceea ce privește ceaiul verde – cald sau ice tea – există diferite variante cu fructe, de exemplu cu lămâie, care transformă această băutură într-o reală savoare”, a spus manager Lipton, Dana Iordache.