Aveți peste 1.500 de euro disponibili? Dacă nu, nu vă apucați să vă faceți o frizerie. Pe lângă bani, dispuneți și de nervi de oțel? La fel, nu vă apucați dacă vă supărați repede. Pentru ca rețeta să fie completă, mai e nevoie și de răbdare. Aproximativ o lună de la ziua în care v-ați hotărât să faceți frizeria. Atenție, vorbim de un punct de lucru cu dotări minime.
Înființarea unei societăți comerciale îl poate transforma pe un angajat în angajator. La prima vedere, alergătura între Oficiul Registrului Comerțului (ORC), Direcția de Sănătate Publică (DSP), Primărie și Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU), pare simplă, însă nu e chiar așa. Am luat un caz concret și am încercat să punem pe picioare o afacere Cod CAEN 9602 – Coafură și alte activități de înfrumusețare. Dacă la unele adrese am înțeles ce avem de făcut, la altele am plecat mai rău decât înainte. Legea le spune clar celor care vor o firmă: trebuie să îndepli-nească o serie de condiții de funcționare și norme de igienă strict necesare, în conformitate cu normele europene în domeniul prestărilor de servicii. De multe ori acestea apar peste noapte, iar a doua zi, inspectorii au procesele verbale pregătite.
Angajatul unei fri-zerii din Focșani, Toni Ardeleanu, ne-a povestit cum firma la care lucrează a încasat-o de la DSP. „La frizerie trebuie să ai un contract cu o firmă specializată de colectare a părului. Când au venit anul trecut ne-au spus cei de la DSP că este în regulă dacă avem contract cu societatea CUP Salubritate. Anul acesta, când au venit în control, am luat 500 de lei amendă pentru că nu aveam contract cu o firmă specia-lizată. Acum avem și am plătit și amenda”, ne-a spus Toni Ardeleanu care se aștepta ca mai întâi să primească un avertisment și abia la a doua vizită, dacă nu se conforma, amenda. Nu a fost așa.
Mai grav este că aceste informații nu se obțin decât pe surse. Noi am fost la DSP pentru a afla ce trebuie să facem ca să nu primim amendă. Am aflat de la o doamnă, angajată a DSP, că trebuie să plătim 200 de lei pentru a primi asistență de specialitate. Nu am plătit, deci nu am aflat cum să oco-lim amenda. Toni ne-a spus că a încercat și el să facă bani din frizerie, dar au venit cei de la DSP, după ce a deschis, și i-au comunicat blând că are prea puțin spațiu și ori mai închiriază ori închide afacerea. Acum este angajat și crede că vor mai trece ani buni până când se vor pune lucrurile la punct și la noi.
Tot de la DSP, fără să plătim, am aflat că ne mai trebuie și un specialist care să ne facă documentația tehnică. Nu a fost greu de găsit, doamna din spatele biroului ne-a dat două numere de telefon. De la unul dintre ele am aflat că ne costă 500 de lei și am primit și asigurări de sprijin.
1.000 de euro dotările și 500 înființarea firmei
Frizeria noastră trebuie să fie înființată și să funcționeze legal. Pentru asta am mers mai întâi la Registrul Comerțului. Am găsit holuri cu pereți încărcați cu aviziere, hârtii peste tot în jur și oameni care așteptau cuminți în fața ușilor. După ce l-am lăsat pe domnul Tudose să-și termine prânzul servit pe tastatura computerului, am îndrăznit, neinvitați. Ne-a lămurit, avem de plătit taxa de re-gistru, tariful de publicare în Monitorul Oficial și rezervarea numelui de firmă. Acesta din urmă trebuie să fie unic la nivel național și, de aceea, Tudose ne-a recomandat să ne gândim la cel puțin trei nume, că poate nu nimerim din prima.
Am obținut de aici și o foaie format A4 scrisă înghesuit și cu 18 puncte de îndeplinit. Trebuie o cerere, actul constitutiv, o declarație, o dovadă, încă o declarație, o taxă și încă un tarif. Sunt și pe site-ul ORC toate detaliile după cum ne-a informat domnul cu prânzul abia consumat. Că tot veni vorba de bani, ORC-ului trebuie să îi dovedim că am efectuat vărsăminte bancare de minim 200 de lei.
Åi notarii publici sunt cooptați în tot efortul nostru de a ne face o so-cietate. Dar, să nu ne luăm ca boala de omul sănătos.
În încercarea noastră de a nu primi nicio amendă am ajuns și la Oficiul pentru Protecția Consumatorului. Se pare, totuși, că am făcut exces de zel și asta pentru că doamna care ne-a dat detalii, cu un decolteu generos, s-a mirat că mai sunt și persoane care vin să se informeze înainte de a începe o activitate comercială. Am ajuns mai greu la biroul cu pricina și asta pentru că, din greșeală, am bătut în geamul de la Metrologie. „Nu aici domnule! Nu vedeți ce scrie? Sus, la etaj!”, ne-a spus răspicat un domn care se vedea că nu rata nicio masă în timpul zilei. De la doamna cu decolteu am aflat că nu avem nevoie de niciun aviz, act, document sau dovadă. „Noi venim doar atunci când avem tematici sau sesizări”, ne-a pregătit pentru ce va urma, femeia.
Pe ei îi interesează doar dacă nu colectăm părul separat, activitate care îi interesează și pe cei de la DSP, dacă avem prețurile afișate în clar, dacă avem autorizație de la Primărie și dacă folosim cosmeticele în termenul de garanție. Dacă greșim cu ceva ne amendează, dacă nu, nu ne deranjează. Nici măcar cu activități de prevenție.
De la ISU nu am aflat mare lucru
Din ușă în ușă, am ajuns la Primăria Focșani, pentru că trebuie să avem autorizația la vedere, după cum am aflat mai sus. Nici aici nu se merge cu buzunarele goale. Minim 117 lei pentru două taxe, auto-rizație sanitară și eliberare autorizație pentru desfășurarea unei activități econo-mice. Åi aici trebuie o cerere, o copie, mai multe copii, o adeverință și ceva bănuți. A, și încă ceva, nu trebuie să avem debite, adică datorii la Primărie. Chiar dacă nu ne-a plăcut treaba cu banii, măcar am fost tratați cu respect. Un singur amănunt, era cam cald în biroul de la Comercial.
Din auzite știam că și pompierilor le pasă de activitatea noastră, așa că am dat fuga la ei. Ghinion, am nimerit joi și trebuia să venim marți sau vineri, între 9.30 și 13.00. Am trecut mâna prin păr și ne-am consolat că e doar o zi la mijloc. Vineri dimineață așteptam în fața ofițerului de serviciu de la poartă să ne primească în interior. Am prezentat acte de identitate, am parcurs curtea ISU și am ajuns în fața unor scări în spirală, înghesuite și dedicate unei singure persoane. Bine că acolo sunt birourile și nu locul de unde pleacă pompierii la intervenții. Cu siguranță ar fi avut vânătăi la posterior. Am ajuns în fața unei uși albe și, după ce ne-a luat-o înainte o altă persoană, am intrat la consultări.
Un domn la uniformă a reluat ce știam că trebuie pe la DSP, ORC, Primărie… Vă trebuie o expertiză tehnică, vă trebuie un aviz, vă trebuie o cerere. Totuși, nu am înțeles ce trebuie să avem în micul nostru spațiu, acolo unde își scoate șapca și președintele, la frizerie. Din tot ce ne-a spus, am încercat să notăm pe o hârtie, dar ghinion. Primul pix din dotarea ISU nu scria, nici al doilea, abia la a treia încercare a rămas o dâră albastră. „Tariful pentru expertiza tehnică este 5-6 euro pe metru pătrat”, am scris în grabă pentru că, aparent, omul mai avea și altă treabă. Ne-am ales și de aici cu o hârtie, tot A4, cu un scris mai mărișor de această dată. Fără succes am căutat pe foaia ISU termenii ca extinctor sau evacuare în caz de incendiu. Am găsit în schimb, opis, referat, securitate la incendiu, raport de expertiză și altele. Poate nu știm noi cum se stinge și ce ne trebuie.
Mai bine angajezi pe cineva să-ți facă firma
Am presupus că este de ajuns cu experiențele în birouri cu doamne, domni, scări și pixuri încăpățânate și am mers la cineva care chiar a avut o frizerie și acum este angajat la alta. Prietenul amendat, Toni Ardeleanu, ne-a dat parcă cele mai multe detalii. „Durează cam o lună din ziua când te-ai hotărât și te costă în jur de 1.500 de euro înființarea firmei și dotările”, ne-a spus Toni. Bun, am obținut două informații foarte prețioase și am scăpat de cerere și de referat. „O săptămână durează înființarea firmei. După asta urmează avizele”, a insistat frizerul. Mai detaliat și mai precis! Tot de la el am aflat că sunt firme care fac la rândul lor firme. Adică un prieten care te ajută, contra unui comision, să obții avize, aprobări, referate și memorii tehnice. Toni ne-a asigurat că se merită. El nu ne-a cerut nicio taxă, nu ne-a împuiat capul cu memorii și nu ne-a perceput niciun comision.
Bugetul a sporit
Uitasem de casa de marcat, dar frizerul nu. „După ce ai sediul și firma, îți trebuie o casă de marcat fiscalizată. Te costă cam 500 de lei minim. Åi acolo trebuie să aștepți cam o săptămână. Îți mai trebuie alarmă care este cam 1.000 de lei cu tot cu montajul”, ne-a atenționat Toni în timp ce intra un client pe ușă.
În zgomotul mașinii de tuns am aflat că o frizerie trebuie să aibă cel puțin două chiuvete, câteva halate albe, un scaun care costă și el 1.000 de lei, perii, foarfece, feon și câte și mai câte. Undeva la 1.000 de euro în total. Sterilizarea instrumentarului utilizat se face după fiecare persoană. Un steri-lizator costă aproximativ 400 de lei. Salonul trebuie să fie dotat cu dezinfectanți specifici, iar fiecare client va beneficia de lenjerie curată. Lenjeria murdară se va depozita în saci de polietilenă imediat după folosire, în mod separat de cea curată.
Totodată, saloanele trebuie să fie dotate cu o trusă medicală de prim-ajutor precum și cu mijloace specifice de stingere a incendiilor și anume extinctoare. Informații pe care nu le-am obținut nici de la ISU, nici de la DSP, ORC sau Primărie. Legat de aceste secrete, Toni ne-a spus că planurile de amenzi pe care trebuie să le îndeplinească angajații organismelor de control trebuie îndeplinite. Ne-am prins cu greu ce vrea să ne spună, dar am înțeles mai bine după ce l-a aranjat pe clientul care în urmă cu 20 de minute deschisese ușa. „Eu am lucrat mult în afară și nu e așa”, susține Toni. La final, după ce am înțeles că e destul de greu să deschizi o activitate comercială, chiar și așa mică, ne-am dat seama că nu avem spațiul și trebuie să-l închiriem. Am întrebat un agent imobiliar. „În jur de 300 de euro dacă e mai la stradă. Depinde și ce are în interior”, ne-a spus agentul.
La final, am tras linie, am adunat și am mai trecut o dată mâna prin păr. 1.800 de euro, o lună de alergătură și ne poate deschide și nouă ușa un tânăr blonduț care vrea o freză în V.