Înscrierea în clasa pregătitoare și clasa I a stârnit controverse, părinții spunând că este ilegal să le fie interzisă alegerea școlii la care vor să își ducă copiii, în timp ce autoritățile resping acuzațiile, dar recunosc că nu vor putea fi înscriși mai mulți copii decât spațiile existente. Clasa pregătitoare, o premieră pentru sistemul de învățământ românesc, a adus, ca orice lucru nou, și o serie de discuții pro sau contra.
Ministerul Educației anunța introducerea, din septembrie 2012, a clasei pregătitoare ca pe o schimbare ușoară, în care, spre deosebire de grupa pregătitoare de la grădiniță, prezența este obligatorie, copiii vin patru ore pe zi la școală, se pun absențe, dar copiii învață jucându-se și nu primesc note sau calificative.
Cine învață în clasa pregătitoare
Practic ar însemna ca, din septembrie 2012, debutul școlii să fie la șase ani împliniți ai copilului. În clasa pregătitoare vor învăța copiii care până la 31 august 2012 au șase ani împliniți sau, în cazuri speciale, cei care împlinesc această vârstă până la 31 decembrie 2012. În cel de-al doilea caz, este însă nevoie de acordul scris al părinților și de acordul unui expert că este pregătit copilul să se adapteze cerințelor de la școală mai stricte decât cele de la grădiniță.
Dacă părinții nu doresc înscrierea în învățământul primar sau dacă evaluarea dezvoltării copiilor de către experți recomandă înscrierea la grădiniță, copiii care împlinesc 6 ani între 1 septembrie și 31 decembrie 2012 vor fi înscriși la grupa mare. În clasa I vor fi înscriși copiii care au 7 ani împliniți până la 31 august 2012 inclusiv, indiferent dacă au fost sau nu au fost la grădiniță. Copiii care au 6 ani împliniți până la 31 august 2012 inclusiv și au făcut grupa pregătitoare pot fi înscriși în clasa I doar dacă părinții solicită în scris acest lucru. În cazul celor care nu au făcut grupa pregătitoare este nevoie ca un expert să ateste, în urma unei evaluări psihosomatice, pregătirea acestuia pentru parcurgerea cu succes a clasei I.
Ministerul Educației interzice segregări, teste sau examene, atât la înscrierea la clasa pregătitoare, cât și la înscrierea în clasa I.
Ce înseamnă evaluare psihosomatică
Metodologia de eva-luare a copiilor pentru înscrierea în clasa I și clasa pregătitoare a fost făcută după cele mai ri-guroase reguli europene în domeniu, iar experții știu cum să discute cu micuții astfel încât aceștia să nu simtă că sunt la o testare, ci că au venit într-un loc în care, la fel ca și la grădiniță sau acasă, se pot juca.
Așezați într-o sală cu șase sau opt măsuțe, într-o atmosferă caldă și prietenoasă, copiii sunt întrebați mai întâi, dacă își știu numele și adresa de acasă. Apoi, micuții primesc mai multe creioane colorate și, în joc, sunt puși să spună care este mai lung sau mai scurt, mai gros sau mai subțire, ce culori au, dacă știu să le numere și să facă adunări simple.
Un alt test a vizat identificarea emoțiilor, copiii fiind întrebați, de exemplu, dacă un chip este vesel sau trist, urmărindu-se totodată dacă fac diferența dintre ființe și obiecte. Tot în cadrul testării, când co-piii s-au obișnuit cu examinatorul și comunicarea este bună, sunt întrebați, de exemplu, cum și-au petrecut dimineața.
Unde pot fi înscriși copiii în clasa pregătitoare și în clasa I
Întrebarea a stârnit poate cele mai multe nemulțumiri în rândul părinților, care cred că, potrivit noilor prevederi ale Ministerului Educației, nu își vor mai putea înscrie copiii la ce școală doresc, ci doar la cea de care aparțin cu domiciliul. Înscrierile se vor face conform unui calendar clar stabilit, începând din 5 martie. La fel ca în anii precedenți, fiecare locuință este arondată unei școli. Procedurile sunt astfel făcute încât dacă părintele alege școala la care copilul este arondat, aceasta are obligația să îl înscrie.
Nemulțumirile părinților sunt însă legate de prevederile din acest an, oarecum schimbate față de anii trecuți, privind înscrierea, din diverse motive, la altă școală decât cea de circumscripție. Autoritățile spun că acest lucru este perfect posibil, dar copiii vor fi înscriși în limita numărului de locuri disponibile. Dacă sunt mai multe opțiuni decât locuri disponibile pentru o anumită școală se vor aplica criterii generale, cum ar fi existența unui grad de handicap, copii orfani, copii din familii monoparentale, copiii personalului din învățământ sau școlarizarea în acea unitate a fraților sau surorilor, precum și, dacă este cazul, alte criterii decise de școală și validate de inspectorat sau speciale, anunțate de școală.
Părinții recunosc faptul că în ordinul Ministerului Educației privind înscrierea nu este prevăzută „legarea de glie” a copiilor, adică înscrierea doar în acele școli de care aparțin, dar consideră că cele patru etape stabilite pentru acest lucru îi obligă să facă această opțiune din start, pentru a nu-și pierde locurile la școlile de circumscripție. Åi pentru a convinge autoritățile să lase înscrierea așa cum a fost în anii trecuți, unii părinți au dat în judecată Ministerul Educației și Guvernul, așteptând un răspuns de la instanță.
Părinții susțin că este ilegal să le fie interzisă înscrierea la școala pe care o doresc și vor suspendarea noului ordin, astfel încât înscrierea să nu mai aibă loc din 5 martie conform noilor prevederi, ci așa cum a fost și în anii trecuți. De cealaltă parte, autoritățile susțin că nu interzic înscrierea copiilor la școala pe care părinții o doresc, dar atenționează că la clasă nu ar fi bine să fie depășit numărul de elevi prevăzut de lege, adică 25.
Dacă școala nu are locuri pe măsura cererilor și nici posibilitatea de a organiza mai multe clase, ar putea apărea nemulțumiri. Până acum, nu prea se cunoșteau cazuri în care părinții să fie refuzați la înscrierea în școala preferată. Asta pentru că din noiembrie sau decembrie anul precedent părinții își aranjau locul în clasa I la școala și învățătoarea dorite. Prin noile prevederi, practic este păstrată libertatea de a alege școala, sunt luate în considerare în cazul locurilor libere aceleași criterii, schimbarea fiind că înscrierea se face în etape, mai întâi pentru cei din circumscripție, apoi pentru cei din alte zone care au optat pentru a ocupa locurile libere din școala aleasă, iar în final pentru cei care nu au fost cuprinși în nicio unitate.
Părinții cred că problemele vor apărea tocmai din cauza acestor etape, care nu le permit ca opțiune sigură decât varianta înscrierii copiilor la școala de circumscripție, altfel riscând să ajungă la unitățile rămase cu locuri libere care sunt printre cele mai slabe. Autoritățile susțin însă că prin noile proceduri, informatizate, Ministerul Educației garantează că s-a terminat epoca în care prin pile sau alte avantaje materiale unii copii puteau avea prioritate la înscrierea la școală. Înscrierile vor fi realizate electronic, iar părinții vor primi o copie print a acesteia. „Nemulțumiți vor fi cei care aveau obiceiul șpăgii, pentru că acum avem mai multă echitate și transparență. Sistemul informatic de înscriere nu ia mită! Să nu uităm că este la minister numărul verde anti-șpagă 0 800 801 100!”, spunea fostul ministru al Educației.
Problema spațiului pentru noile clase pregătitoare
Majoritatea elevilor de la clasa pregătitoare vor învăța în școli, în spații special destinate acestora, cu mobilier și materiale didactice adaptate vârstei lor. Dacă vor fi școli în care spațiul nu permite, dar există grădinițe arondate acestora, copiii vor rămâne pentru clasa pregătitoare în clădirea grădiniței. Autoritățile spun însă că aceste situații vor fi rare, se vor întâlni în unele locuri din mediul rural, unde clădirile școlilor primare și ale grădiniței sunt fie aceleași, fie una lângă alta.
Sala de clasă din școală va fi adaptată vârstei copiilor, în așa fel încât să permită învățarea prin joc și pregătirea pentru clasa I, utilizând resurse de învățare adecvate. Cel mai important pentru copil este cum va arăta clasa în care va învăța, susțin autoritățile.
Potrivit unor părinți și profesori, schimbarea de la șase ani a mediului în care copiii își petrec mare parte din timp va duce la dezechilibre emoționale, la un randament școlar scăzut, la suprasolicitare și oboseală. Mai mult, pentru că sălile în care vor învăța elevii clasei pregătitoare nu au bănci și scaune adaptate vârstei acestora, dezvoltarea lor fizică va fi defectuoasă. Autoritățile susțin însă că acestea sunt dezinformări și că sălile în care vor învăța elevii în clasa pregătitoare vor fi adaptate cerințelor vârstei lor.
Clasa pregătitoare – teste ba, recompense da
În clasa pregătitoare, copilul nu va da niciun test de evaluare și nu va primi nici note și nici calificative. Este posibil ca, pe parcursul anului școlar, cadrul didactic să utilizeze modalități de încurajare și de recompensare specifice vârstei, de exemplu buline de diferite culori. Copiii vor învăța prin metode adecvate vârstei lor ceea ce le este necesar pentru a face față cu succes clasei I. De exemplu, copiii își vor dezvolta capacitatea de a comunica, vor stabili sau consolida primele contacte cu lumea numerelor și a literelor, vor învăța să observe mediul înconjurător și să interacționeze cu ceilalți copii și cu adulții prin joc, prin activități în echipă, activități de descoperire, prin desen sau muzică. Nu în ultimul rând, copiii vor avea ore special destinate unei pregătiri fizice.
Evaluarea copilului se va face la sfârșitul anului școlar sub forma unui raport scris întocmit de învățător. Din acest raport, părinții vor putea afla care este gradul dezvoltării fizice și psiho-intelectuale, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților de învățare și a atitudinilor față de învățare ale copilului. Acest raport va fi întocmit pe baza observării sistematice de către cadrul didactic a progresului elevului, pe tot parcursul anului școlar. Rolul raportului este să stabilească prioritățile pentru copil în clasa I. Cadrele didactice care vor preda la clasa pregătitoare vor fi formate începând cu luna mai. Copiii care vor fi preluați de un cadru didactic la clasa pregătitoare vor rămâne cu acesta până la sfârșitul clasei a IV-a.
Mai puțini școlari de clasa I
Aproximativ 30 la sută dintre copiii unei gene-rații de șase ani, adică peste 65.000, sunt și în prezent și au fost și în anii trecuți cuprinși în școli.
Din cauza prevederilor vechii legi, peste 20.000 dintre co-piii de șase ani nu se află nici la grădiniță, nici la clasa I. În 2001-2002, în România erau 257.000 de copii înscriși în clasa întâi. În 2006-2007 erau 230.000 de copii, iar în 2012-2013 ar putea fi undeva la 200.000 de copii.