Evaluarea psihosomatică a copiilor care vor fi înscriși în clasa pregătitoare sau în clasa I i-a bulversat profund pe părinți, care nu înțeleg de ce este necesar ca ai lor micuți să fie supuși acestor evaluări. Deși unii copii au fost evaluați, ei nu pot urma cursurile clasei pregătitoare deoarece în localitățile de domiciliu nu se vor înființa. Este și cazul unui copil din Vânători, care deși în septembrie va avea doar 6 ani și 2 luni, va trebui înscris direct în clasa I. În această localitate nu există niciun alt copil care să îndepli-nească cerințele de vârstă pentru a fi formată o clasă pregătitoare. „Mi se pare anormală această evaluare pentru copii. Sunt mici, prea mici. Copilul meu are 5 ani și jumătate, iar clasa pregătitoare nu se va face la anul în sat, deoarece este un singur copil. Åi vreau să îl dau în clasa I, dacă nu se face clasa 0. Ce să fac, nu știu. Îmi este cam milă să meargă în clasa I, dar decât să îl las acasă… Copilul este activ, iar la evaluare s-a descurcat foarte bine”, a declarat Mariana Constantin, din Vânători. Copilul acesteia a fost supus evaluării psihosomatice și a fost declarat apt pentru a fi admis în clasa I.
Părinții sunt conștienți că aceste evaluări sunt anormale, dar dacă așa cere Ministerul Educației trebuie să se conformeze. În plus, efortul părinților, dar mai ales al celor mici de a se deplasa până la Focșani, pentru a putea fi supuși testului, este mult prea mare. Ar fi fost mai indicat ca evaluatorii să vină la grădinițele unde au învățat micuții. „Eu văd ca un circ, ca o nebunie această testare, dar facem și noi ce trebuie făcut. În toamnă, copilul meu face 5 ani și 8 luni și îl dau la clasa pregătitoare. Am și emoții, dar consider că i-au luat cam repede la învățământul obligatoriu. Ei nu mai au timp de joacă deloc. Chiar dacă nu se va nota copilul, prezența e obligatorie, iar ei sunt mici și se îmbolnăvesc repede în această perioadă. Plus că nu ar fi trebuit să ne cheme până la Focșani să fie eva-luați, ar fi trebuit să vină la grădiniță, nu să ne plimbăm noi atât”, a spus și Mihaela Palada, tot din Vânători.
Evaluarea psihosomatică, oportunitate pentru supradotați
Unii părinți recunosc utilitatea testelor, în sensul că se poate face o selecție corectă a copiilor cu capacități intelectuale sporite. „Este binevenită această evaluare, din punctul meu de vedere. Abia vedem capacitatea copilului. Poate nu se ridică la nivelul optim pentru clasa I și rămâne în grupa 0. Nu cunosc foarte bine, dar ne adaptăm din mers. Este un pic cam bulversant pentru copii și părinți, mai bine îi lăsau așa și știam una și bună. Trebuie să ne adaptăm până la urmă. Totul depinde de mentalitate”, a declarat Daniela Barbărasă, din Focșani.
Chiar dacă, potrivit calendarului, evaluările psihosomatice s-au încheiat ieri, copiii vor putea fi testați în conti-nuare. „Conform notei din partea Ministerului Educației, Centrul Județean de Resurse va continua să asigure serviciile de evaluare psihosomatică a copiilor, inclusiv după încheierea perioadei de evaluare prevăzută în calendarul înscrierii pentru clasa pregătitoare sau clasa I”, a afirmat Stan Rogoz, inspector școlar general adjunct. O analiză realizată la nivelul Inspectoratului Åcolar arată că dintre cei 4.791 copii de vârstă școlară, în 1.850 cazuri părinții au optat pentru clasa pregătitoare, iar pentru 2.941 copii s-a optat pentru clasa I. Sunt înscriși direct în clasa I toți copiii care împlinesc 7 ani până la 31 august 2012, dar și copiii care împlinesc 6 ani până la 31 august 2012 și sunt în grupa mare la grădiniță.