Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793
Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793

Incompetenţa directorilor pedelişti, ţinută la secret de Prefectură


   Deficiențele instituțiilor conduse de pedeliști în acțiunile de deszăpezire nu vor fi făcute publice, ci „transmise instituțiilor abilitate”, a anunțat, ieri, prefectul Sorin Hornea. Totuși, acesta a recunoscut incompetența cu care s-a acționat în perioada primei jumătăți a lunii februarie când utilajele de deszăpezire de pe drumurile naționale au fost insuficiente pentru a asigura circulația către localitățile vrâncene. În plus, închiderea drumurilor naționale în perioada codului portocaliu a fost o prostie din partea Ministerului Transporturilor deoarece a fost permisă formarea unor troiene de zăpadă de 3-4 metri, ceea ce a îngreunat curățarea căilor de acces.

   Prefectul județului a prezentat, ieri, bilanțul incompetenței Secției de Drumuri Naționale din perioada ninsorilor abundente și viscolului puternic din prima jumătate a lunii februarie. Fenomenele meteo extreme din acea perioadă au pus în evidență incompetența și slăbiciunea conducerii SDN Vrancea, incapabilă să reacționeze în asemenea situații de urgență care au afectat viața a zeci de mii de vrânceni.
   Deși informarea despre acțiunile de deszăpezire trebuia să cuprindă și un bilanț al acțiunilor instituțiilor statului, prefectul Sorin Hornea a spus că documentul nu va fi făcut public, ci va fi transmis „instituțiilor abilitate”. El s-a referit totuși la persoane din anumite instituții care nu și-au îndeplinit atribuțiile prevăzute în fișa postului.
   Informarea asupra acțiunilor de deszăpezire arată că SDN Vrancea a fost luată prin surprindere de ninsorile abundente și viscolul înregistrate în prima jumătate a lunii februarie. Deși conducerea SDN Vrancea, directorul Lucica Chiper, s-a mulțumit să raporteze, la începutul iernii, că toate utilejele de deszăpezire sunt pregătite să acționeze pe drumurile naționale, în realitate, acestea nu erau suficiente și nici funcționale. Iar acest lucru s-a văzut la prima zăpadă când s-au stricat primele mașini trimise la curățat drumurile naționale.
   Raportul prezentat ieri, la Comisia de Dialog Social arată că pentru drumurile naționale care traversează Vrancea nu era prevăzută nicio freză la începutul iernii și abia în urma intervențiilor s-a reușit aducerea unor asemenea utilaje din alte județe. Acest lucru a avut loc după prima perioadă de viscol puternic și ninsori abundente. „Nu poți deszăpezi un județ cu trei lame. Prin contract trebuiau asigurate 20 de utilaje de deszăpezire însă niciodată nu au fost mai mult de 11, deși erau cazuri în care trebuia suplimentat numărul acestora”, a afirmat Sorin Hornea. Acesta a încercat să scape de responsabilitate precizând că Instituția Prefectului are atribuții doar de a supraveghea și monitoriza acțiunile de deszăpezire și poate doar „să dea o mititică amendă”. Mare sau mică, Prefectura nu a sancționat-o pe pedelista șefă de la SDN. Aceasta a rămas în fruntea Secției de Drumuri Naționale, în ciuda dezastrului din această iarnă. 

SDN a închis drumurile pentru că nu avea utilaje suficiente

   Incompetența de la SDN Vrancea a fost acuzată, încă din 25 ianuarie, de președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, care a solicitat demiterea directorului Lucica Chiper. Aceasta a declarat cu nonșalanță în cadrul ședinței Comitetului pentru Situații de Urgență că nu are utilaje cu care să intervină pe drumurile naționale ce traversează județul, iar pe unele, considerate de drumarul pedelist ca fiind neimportante, nici măcar nu s-a mai intervenit. Pe 1 februarie, Lucica Chiper declara: „Poliția Rutieră nu a acceptat propunerea de a închide drumurile cu viscol. Asta ne-a încurcat deszăpezirea, pentru că erau mașini blocate”. „Zilnic avem în stradă peste 100 de polițiști. Ce pot face polițiștii dacă mașina este surprinsă în zăpadă? Mai bine ați spune că nu ați reușit să faceți intervențiile în timp util”, a replicat șeful Inspectoratului de Poliție Județean, comisarul șef Ionel Popescu.
   Ulterior, pe 14 februarie, Marian Oprișan, vicepreședintele Comitetului pentru Situații de Urgență Vrancea, a solicitat din nou, ministrului Transporturilor și conducerii CNADNR să o demită pe Lucica Chiper, pentru că nu a deszăpezit drumurile naționale și a refuzat să prezinte situația cu utilajele care intervin pe aceste drumuri.

Ninsori și temperaturi istorice

   Cifrele meteorologilor pot doar sugera amploarea fenomenelor meteo extreme care au lovit Vrancea în această iarnă. De la prima ninsoare din 25 ianuarie, stratul de zăpadă a ajuns până la 80 centimetri în data de 14 februarie. La nivelul județului, maximul a fost atins la Năruja cu 116 centimetri în data de 14 februarie. Iar aceasta nu este zăpada viscolită. În anumite localități stratul de zăpadă viscolită a înregistrat înălțimi impresionante, acoperind case din care a mai rămas doar hornul de la sobă.
Luna februarie a fost una a temperaturilor extreme, iar mercurul termometrelor a coborât la valori rar întâlnite. Pe 11 februarie, la Nereju, s-au înregistrat minus 25,3 grade Celsius, iar în data de 14 februarie, la Lepșa, s-au înregistrat minus 25 grade Celsius.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?