Vrâncenii care se află în situații de necesitate din cauza calamităților naturale, incendiilor, accidentelor precum și pentru situații ivite din cauza stării de sănătate ori a altor cauze care pot conduce la riscul de excluziune socială, pot solicita statului acordarea unor ajutoare financiare sau de urgență. Cum urmările nămeților ce au acoperit județul încep să fie resimțite de oamenii din județul nostru, iar asigurările pe locuințe nu cataloghează înzăpezirea drept calamitate naturală, statul s-ar putea trezi, în perioada următoare, cu o avalanșă de astfel de cereri de ajutoare, pe măsură ce vrâncenilor vor începe să le cadă casele. „În anul 2012, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Vrancea nu a avut solicitări pentru acordarea de ajutoare de urgență din bugetul de stat. În ceea ce privește acordarea de ajutoare de urgență din bugetul local, în cursul anului 2011, în județul Vrancea, primarii au acordat 347 ajutoare de urgență în va-loare de 127.797 lei. Toate aceste ajutoare din bugetul local au fost aprobate prin hotărâre a Consiliului local”, a declarat Cătălin Pogorevici, purtătorul de cuvânt al Agenției Județene de Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Vrancea. Acesta a precizat că „în anul 2011, instituția a transmis Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale anchete sociale pentru acordarea a patru ajutoare de urgență și două ajutoare financiare, din bugetul de stat. Documentațiile cuprinzând anchetele sociale, cu pro-punerile de ajutoare financiare și de urgență sunt în analiză, în vederea soluționării, la Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale. Vă precizăm că ajutoarele din bugetul de stat, atât cele de urgență, cât și cele financiare, se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale”.
Potrivit informațiilor furnizate de purtătorul de cuvânt al AJPIS Vrancea, până în decembrie 2011, acordarea ajutorului de urgență, pentru persoane sau familii aflate în stare de necesitate, era reglementată de Legea 416/2001 privind venitul minim garantat, iar ajutorul financiar pentru persoanele sau familiile aflate în situație de extremă dificultate de Legea 366/2001, pentru aprobarea OUG 118/1999 privind înființarea și utilizarea Fondului Național de Solidaritate. „Începând cu data de 1.01.2012, noua Lege a asistenței sociale nr. 292/2011 a abrogat OUG nr.118/1999 privind în-ființarea și utilizarea Fondului Național de Solidaritate. Însă OUG nr. 124/2011, pentru modificarea și completarea unor acte normative care reglementează acordarea de be-neficii de asistență socială, a adus modificări începând cu data de 1.01.2012 și Legii nr.416/2001, în ceea ce privește acordarea ajutoarelor de urgență. Potrivit acesteia, «Guvernul, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, poate acorda ajutoare de urgență familiilor și persoanelor care se află în situații de necesitate datorate calamităților naturale, incendiilor, accidentelor, precum și pentru situații deosebite datorate stării de sănătate ori altor cauze care pot conduce la riscul de excluziune socială»”, a detaliat Cătălin Pogorevici, declarând că prin aceste modificări, Legea 416/2001 reglementează posibilitatea acordării de ajutoare de urgență din bugetul de stat și pentru situațiile de necesitate pentru care OUG 118/1999 prevedea posibilitatea acordării ajutoarelor financiare.