Venirea iernii pare să nu fi fost niciodată prilej de bucurie pentru autorități. Custodele Florin Dîrdală, de la Direcția Județeană Vrancea a Arhivelor Naționale (DJVAN), ne-a spus cum se acționa în anii â40. „Cercetând documentele emanate de autoritățile vremii, am constatat că venirea iernii nu era deloc un prilej de fericire pentru autorități. În anul 1940, Serviciul Drumurilor Naționale Focșani trebuia să ia măsuri ca, în timpul iernii, perso-nalul de întreținere să execute la timp lucrările de deszăpezire necesare pentru ca circulația să nu fie întreruptă sau chiar stânjenită. Același personal de întreținere trebuia să execute și lucrările de înlăturare a gheții de pe platforma drumurilor, acolo unde aceasta ar constitui un pericol pentru automobile, în special pe drumurile mo-dernizate la pante și în curbe. Tot în scopul curățării drumurilor, Inspectoratul de Drumuri Galați expediază către Focșani un plug de zăpadă montat la un autocamion, iar toți locuitorii comunelor, pe unde se fac lucrări de deszăpezire, trebuie să participe la această acțiune”, ne-a schițat Dîrdală, realitatea acelor vremuri.
Înzăpeziți în 1940
Dacă ne închipuim că numai în vremurile noastre șoferii sunt nemulțumiți de timpul de intervenție ori de calitatea deszăpezirii, custodele ne informează că acest lucru a fost prezent dintotdeauna. „Un alt document constată slaba calitate a lucrărilor și consemnează că este necesar să se ia de îndată măsuri pentru redarea drumurilor circulației, lărgind pârtiile și nivelându-le, iar pe pârtiile unde circulă sănii grosimea zăpezii să nu scadă sub 10 cm”, a mai citat Dîrdală din documentele vremii.
O altă măsură dispusă a fost ca toate întreruperile de circulație să fie comunicate telegrafic Oficiului Național de Turism și la Automobil Club Regal Român. Punctele în care iarna își făcea de cap sunt, în linii mari, cele care chinuie autoritățile și în zilele noastre. De exemplu, în urma viscolului din 28-30 decembrie 1939 și 20-22 ianuarie 1940 au fost înzăpezite Drumul Național nr. 2 Buzău-Râmnicu Sărat-Focșani și Drumul Național nr. 75 Râmnicu Sărat-Brăila. Pe 29 ianuarie 1940, în urma unui viscol puternic, a fost înzăpezit și Drumul Național nr. 15 Adjud-Târgu Ocna, iar lucrările de curățare au putut începe abia după 1 februarie. Pe 31 ianuarie 1940, la Adjud a rămas înzăpezit un convoi militar pentru că nu a mai putut trece spre Bacău. Așadar, și iarna anului 1940 a lăsat persoane izolate.
Deciziile primarului Paul Tomescu
Dacă acum primarul orașului Focșani este Decebal Bacinschi, pe acea vreme era Paul Tomescu. Acesta i-a obligat pe toți locatarii imobilelor de pe străzile cu tro-tuare de dale sau bolovani ca pe 8 februarie 1941, în termen de 48 de ore, să elibereze trotuarele cât și rigola ce limitează proprietățile sau locuințele de gheață sau zăpadă. Totodată, focșănenii anilor â40 erau obligați să mențină zilnic o prăfuire cu cenușă a întregii suprafețe de trotuar până la dezghețarea completă. „Cei care vor contraveni prezentei ordonanțe, vor fi dați judecății și vor fi sancționați cu amendă de la 50 la 5.000 lei”, ne-a citat Dîrdală din sancțiunile ce puteau fi aplicate în caz de nesupunere.
Lemnele veneau din pădurea Bogza
Pentru ca focșănenii din școli, grădinițe și unitățile administrației publice să nu tremure de frig în toiul iernii, poliția Focșaniului organiza campanii de transport lemne din pădurea Bogza. „Poliția orașului, în 1942, convoacă toți proprietarii de cai și căruțe din Focșani, indiferent dacă sunt sau nu cărăuși pentru a li se pune în vedere că pe 20 noiembrie nu trebuie să părăsească orașul sau să execute diferite transporturi cu vi-nuri sau alte produse, până nu vor transporta lemne pentru aprovizionarea orașului. Transportul va începe la ora 4.30 dimineața când se vor prezenta cu toții la Ocolul Silvic Focșani, din strada Dorului, de unde în coloane se vor duce la pădurea Bogza de unde vor încărca lemne. Căruțașilor li se pune în vedere să ia hrană doar pentru o zi, vor fi supravegheați de gardieni și vor fi plătiți la întoarcere de Ocolul Silvic”, se arată în documentele identificate în Arhive, de custode.