PREÅEDINÅ¢IA ROMÃNIEI
Domnului Președinte al României, TRAIAN BÄSESCU
CÄTRE
GUVERNUL ROMÃNIEI
Domnului Prim Ministru, MIHAI RÄZVAN UNGUREANU
Excelență,
Din data de 2 februarie 2012, în județul Vrancea au fost înregistrate căderi istorice de zăpadă, iar când spunem istorice, ne referim la straturi de zăpadă medii înregistrate de 80 centimetri în municipiul Focșani și de 116 centimetri în comuna Vintileasca, straturi de zăpadă care au ajuns și la 5-6 m din cauza viscolului puternic.
Facem precizarea că în municipiul Focșani maximul istoric cunoscut a fost de 53 centimetri, înre-gistrat în luna ianuarie 1985. De aceea, absolut toate autoritățile, inclusiv cele centrale, și-au dimensionat necesarul de utilaje în vederea deszăpezirii raportat la iernile din ultimii 5 și chiar 10 ani. A previziona un asemenea fenomen meteorologic ca cel expus mai sus a fost imposibil chiar și pentru specialiștii ANMH, și aceasta este explicația simplă și corectă care stă la baza suplimentării de logistică, așa cum a fost ea formulată atât de CNADR cât și de autoritățile locale din județul Vrancea.
Nu este momentul analizei sau justificărilor referitor la oportunitatea sau momentul declarării stării de alertă sau a situației de urgență la nivelul județului Vrancea. Dorim însă, să faceți un exercițiu de imaginație și să vă gândiți că locuiți într-o casă aflată într-o comună de la câmpie, că aveți în principiu tot ce vă trebuie pentru a înfrunta o iarnă chiar și mai grea, dar câteva zile în șir să ningă continuu, să viscolească și să fie imposibil chiar să ieși din casă pentru a-ți menține o pârtie până la animale, la lemne sau până la cișmea. Iar când ninsoarea se oprește, să constați că nu poți deschide ușa sau că este imposibil să faci pârtie într-un nămete de 4 m înălțime și astfel, să-ți fie fizic imposibil, fără ajutor suplimentar, să ajungi la lemne pentru a face focul în casă, să ajungi la animale, să le hrănești etc. Nu sunt scenarii de film, e cea mai cruntă realitate cu care zeci de mii de vrânceni s-au confruntat. Nu uitați că nu există în fiecare gospodărie bărbați în putere care să poată gestiona un asemenea si-nistru.
Avem contractate utilaje pentru deszăpezire, iar primarii au în loca-litățile lor un minim de utilaje care să le permită gestionarea unei situații normale de iarnă, dar când utilajul îți deszăpezește drumul și după 1 oră toată zăpada este pusă la loc, când drumul național se închide și aprovizionarea cu combustibil nu mai poate fi realizată, când utilajele se strică din cauza utilizării 24 de ore din 24, când constați că este imposibil să mai poți prioritiza pentru că fiecare viață umană este prioritară, atunci realizezi că lupta cu natura este extrem de solicitantă atât uman cât și financiar.
Vă rog să nu uitați că Vrancea a trecut în decurs de 10 zile prin 2 coduri portocalii de ninsoare și viscol, iar în acest moment, deși avem cadrul legal pentru a angrena logistica necesară, sărăcia din bugetele noastre ne aruncă practic în Evul Mediu.
Figura de stil folosită vrea să descrie o situație dezastruoasă din punct de vedere financiar, în care se află, astăzi, 14 februarie 2012, autoritățile locale din județul Vrancea. Spre exemplu, Consiliul Județean Vrancea gestionează un buget cu 35% mai mic față de anul precedent, an precedent care a avut de asemenea un buget diminuat de către Guvernul României.
Nu facem acum analiza subfinanțării autorităților locale, ci am fundamentat încă o dată, pe scurt, solicitarea adresată Guvernului României de a ajuta astăzi, 14 februarie 2012, după 10 zile de fenomene meteorolo-gice extreme și cu impact social și economic fără precedent, județul Vrancea cu sume de bani care să ne permită să și plătim utilajele suplimentare de care avem nevoie. Vă solicităm solidaritate și omenie, pentru că azi dimineață aveam din nou 99.000 oameni izolați, după ce sâmbătă, 11.02.2012, reușisem să reducem numărul persoanelor izolate la 4.200.
Acest efort financiar uriaș nu poate fi susținut sub nicio formă de către comunitatea din Vrancea. Vă rei-terez că până în prezent, Guvernul României, a oferit ca sprijin concret județului nostru, cantitatea de 15 t motorină – 300 l pentru 50 localități din 73, ceea ce înseamnă combustibilul pentru un singur utilaj care să presteze 24 de ore.
În acest moment, în județul Vrancea au răspuns apelului nostru public atât societăți mari de profil cât și persoane fizice autorizate dispuse să ne ofere logistica necesară, dar prevederile bugetare ne obligă să ordonăm sistarea acțiunilor de deszăpezire.
La vizita din Vrancea, de sâmbătă 11.02.2012, primul ministru a afirmat că «suntem un stat puternic». Întrebarea firească pe care autoritățile locale o pun în acest moment este: « suntem într-adevăr un stat puternic ?» Eu cred că este cazul să trecem de la declarații la fapte și să arătăm că suntem un stat capabil să își apere cetățenii atunci când aceștia au cea mai mare nevoie, iar viața și bunurile le sunt amenințate.
Nu cred că este cazul să începem să facem colecte publice de genul «dați 1 leu pentru deszăpezire», atâta vreme cât solicitările de alocare de fonduri nu sunt exagerate și se controlează practic prin reprezentantul Guvernului în teritoriu, care este și președintele Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. Åi asta, ca să încheiem corul speculațiilor penibile dirijate de unii oficiali. După ce aceste fenomene și situația excepțională în care se află județul Vrancea vor înceta, iar viața cetățenilor se va normaliza, vă rog să cereți de urgență Curții de Conturi a României să controleze cheltuirea tuturor sumelor alocate autorităților din județul Vrancea pentru deszăpezire.
Domnule Președinte al României,
Domnule Prim Ministru,
Am solicitat instituțional, fundamentând la data de 09.02.2012 (înainte de al doilea cod portocaliu) un proiect de Hotărâre de Guvern semnat de prefect și președintele Consiliului Județean, și aprobat de Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, prin care se solicită alocarea de sume suplimentare din Fondul de intervenție aflat la dispoziția Guvernului. Ni s-au dat asigurări de oficialii MAI că putem angaja și angrena logistica suplimentară, alocarea de fonduri suplimentare pentru fiecare autoritate locală în parte fiind o chestiune de zile, și iată că, astăzi, 14.02.2012, în cadrul Åedinței de Guvern s-a anunțat faptul că singurul act normativ luat în discuție este cel privind alocarea de alimente către persoanele izolate din Vrancea, în sumă de 86.500 lei.
Doresc să mulțumesc Guvernului României pentru că s-a gândit la persoanele izolate din Vrancea, dar nu pot să mulțumesc aceleiași instituții pentru că nu se gândește să sprijine autoritățile locale cu fondurile necesare pentru a deszăpezi drumurile pe care să fie transportate alimentele către persoanele izolate.
Închei expunerea situației fără precedent cu care se confruntă județul Vrancea, rugându-vă să vă gândiți la oamenii care sunt izolați de peste 10 zile, la eforturile pe care noi le facem pentru înlăturarea de pe drumurile județene și de pe cele locale a nămeților de zăpadă de 4-5 metri și să faceți diligențele necesare pentru ca județul Vrancea, dar și restul județelor afectate de căderile istorice de zăpadă să primească sumele de bani necesare înlăturării totale a efectelor sinistrului care s-a abătut peste sud-estul României.
Primiți, vă rog, expresia înaltei mele considerații,
PREÅEDINTELE CONSILIULUI JUDEÅ¢EAN VRANCEA,
MARIAN OPRIÅAN
Notă:
Fac precizarea că am făcut public acest memoriu, deoarece îmi este imposibil să intru în legătură telefonică cu domnul Președinte Traian Băsescu și cu domnul Prim Ministru Mihai Răzvan Ungureanu, prin orice mijloc de comunicare oficial, inclusiv telefon operativ.