Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793
Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793

Vrânceni, e timpul să ne trezim! (II)


Comasarea alegerilor locale și parlamentare reprezintă un subiect de importanță majoră, care nu trebuie să părăsească scena dezbaterilor.  V-ați putea întreba, stimați cititori: de ce tot insistă Monitorul cu această temă? Vin sărbătorile, vrem și noi liniște, ne-am săturat de politică, vrem să uităm măcar în perioada aceasta de rele…. Åži noi ne dorim sărbători liniștite, fericite, dar nu putem să ne facem că nu înțelegem. Nu uitați că somnul rațiunii (dar și al națiunii) naște monștri. Tocmai de aceea, continuăm să analizăm intențiile guvernanților.

Momentul în care puterea încearcă să facă aceste modificări substanțiale ale sistemului electoral

În practica electorală se consideră că sunt trei elemente fundamentale pentru care trebuie asigurată stabilitatea legislativă: 1. Sistemul electoral în ansamblul său; 2. Componența comisiilor (birourilor) electorale; 3. Delimitarea circumscripțiilor electorale.
Dată fiind importanța covârșitoare pe care cele trei elemente o au în stabilirea rezultatului final, se consideră că acestea nu trebuie să fie modificate cu mai puțin de un an înainte de alegerile la termen. Iar dacă totuși se recurge la o astfel de modificare înainte de un an, atunci alegerile imediat următoare trebuie organizate după sistemul vechi, iar noile prevederi să fie aplicate ulterior. Or, în cazul de față, puterea ar modifica toate cele trei elemente fundamentale, cu mai puțin de un an față de termenul legal al alegerilor locale și chiar față de alegerile generale, dacă acestea ar fi susținute în noiembrie 2012.
Această regulă electorală minimală pentru asigurarea unor alegeri corecte și legitime este prevăzută în „Codul de bune practici în materie electorală”, elaborat de Comisia de la Veneția din cadrul Consiliului Europei:
„63. Stabilitatea legii este crucială pentru credibilitatea procesului electoral, care este el însuși vital pentru consolidarea democrației. Regulile care se schimbă frecvent – și în special cele mai complexe – pot crea confuzie la nivelul alegătorilor. Mai mult decât atât, alegătorii își pot forma opinia, mai mult sau mai puțin întemeiată, că legislația electorală este o simplă unealtă în mâna celor aflați la pu-tere și că propriile lor voturi vor avea o influență nesemnificativă pentru stabilirea rezultatelor finale ale alegerilor.
64. În practică, anumite principii de bază care trebuie protejate (care nu trebuie modificate în mod semnificativ) nu sunt la fel de stabile precum anumite reguli fundamentale, respectiv cele privind sistemul electoral per se, componența birourilor electorale și delimitarea granițelor circumscripțiilor electorale. Aceste trei elemente sunt adesea considerate, întemeiat sau nu, drept factori decisivi pentru stabilirea rezultatelor alegerilor și care trebuie avute în vedere nu doar pentru evitarea manipulării lor în avantajul partidului afat la putere, ci pentru evitarea oricărei forme de manipulare în general.
65. Cel mai nociv aspect al schimbării sistemului electoral (care totuși poate fi modificat pentru a fi îmbunătățit) este schimbarea frecventă sau cu puțin timp înainte de alegeri (mai puț¬ in de un an). Chiar când nu există o intenție de manipulare, percepția va fi că schimbările sunt dictate de intere-sele politice imediate ale unui anumit partid politic.
66. O cale pentru a se evita manipularea este de a defini în Constituție sau într-un text legal de rang superior acele elemente care sunt mai expuse (sistemul electoral în sine, membrii birourilor electorale, circumscripțiile electorale sau regulile de delimitare a acestora). O altă soluție, mai flexibilă, este de a stipula în Constituție că, dacă legislaia electorală va fi amendată, vechiul sistem va fi aplicabil la alegerile următoare – sau cel puțin dacă acestea vor avea loc cu mai puțin de un an – iar noile prevederi vor fi aplicate ulterior.”

Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept

Instituția este cunoscută sub numele de „Comisia de la Veneția”, fiind un organism consultativ independent al Consiliului Europei. Consiliul Europei are rol de supraveghere a drepturilor omului și funcționării democrației în statele membre.
Întărirea sistemelor de drept din statele membre, promovarea principiilor de drept și a democrației, examinarea modului de funcționare a instituțiilor democratice, reprezintă principalele atribuții ale Comisiei de la Veneția. Din partea României, membru plin este Lucian Mihai, profesor la Facultatea de Drept, Universitatea București și fost președinte al Curții Constituționale. Membru supleant este Bogdan Aurescu, Secretar de Stat în Ministerul de Externe.
Ce urmărește puterea
Ministerul Administrației și Internelor a „testat” două variante de modificare a legislației electorale.
Prima variantă a fost lansată direct pe site-ul MAI și i-a luat prin surprindere inclusiv pe partenerii de coaliție ai PDL. Ulterior, Ministerul a publicat o listă de amendamente care reduc substanțial modifi¬ cările vizate în primă instanță.
În ambele situații, principalele modificări vizează comasarea alegerilor locale cu cele generale și posibilitatea Guvernului de a redesena colegiile uninominale pentru deputați și senatori.
Între cele două versiuni publicate pe site-ul MAI există o diferență esențială: prima versiune propunea înlocuirea legislației electorale anterioare; cea de-a doua vizează doar modificarea legilor electorale deja existente.

Cele mai importante modificări finale propuse de MAI (versiunea a doua)

Comasarea alegerilor – a fost menținut articolul din versiunea anterioară, prin care se dispune organizarea alegerilor locale și ge-nerale la aceeași dată.
Abilitatea guvernului de a modifica delimitările colegiilor uninominale. Se menține precizarea că Guvernul poate modifica delimitarea colegiilor uninominale, prin hotarâre de guvern. Apare însă o modificare importantă: dacă în prima variantă, guvernul trebuia să emită hotarârea de guvern, cel târ-ziu în trei luni după intrarea în vigoare a legii, în versiunea a doua, termenul limită este împins până cel târziu cu trei luni înainte de data alegerilor. Astfel, în prima variantă, stabilirea colegiilor ar fi trebuit anunțată public până la sfârșitul lunii martie 2012. După versiunea finală, Guvernul va fi  obligat să prezinte noile colegii cel târziu la sfârșitul lunii august 2012, în eventualitatea în care alegerile ar fi organizate la sfârșitul lunii noiembrie, anul viitor.
Un reprezentant al minorităților în toate birourile electorale. Guvernul „oferă” un cadou grupului parlamentar al minorităților naționale (altele decât cea maghiară) care își va putea numi reprezentanți în toate birourile electorale, inclusiv la nivelul birourilor secțiilor de votare.
Prezența procurorilor în birourile electorale județene. În această privință, Guvernul a eliminat prevederea din versiunea anterioară în care se spunea că birourile electorale județene sau de sector sunt conduse de doi „judecători sau procurori”. Această expresie este înlocuită în versiunea a doua cu termenul de „magistrați” care, practic, înseamnă același lucru. De reținut că Președintele României îl numește pe Procurorul General, care, la rândul sau, coordonează
activitatea procurorilor.
Interdicția de a candida simultan pentru două mandate uninominale. Ministerul a păstrat prevederea din prima versiune prin care se interzice ca o persoană să candideze în același timp pentru:
• primar și președinte de CJ
• primar și parlamentar (deputat sau senator)
• președinte de CJ și parlamentar (deputat sau senator)
• deputat și senator
Trei urne de vot în fiecare secție plus urna specială. Au fost menținute modificările din prima versiune cu privire la urnele din secțiile de votare. Astfel, în fiecare secție de votare vor fi trei urne fixe, câte una pentru fiecare tip de alegeri (locale, județene și generale), plus una specială (mobilă) pentru alegătorii care nu se pot deplasa. Prin urmare, o secție de votare va avea: 1. O urnă pentru buletinele de vot pentru primar și consiliul local; 2. O urnă pentru buletinele de vot pentru președintele Consiliului Județean și pentru consilierii județeni; 3. O urnă pentru buletinele de vot pentru deputați și senatori 4. O urnă specială (mobilă) pentru persoanele care nu se pot deplasa.
Alegerile locale și generale se desfășoară în secții comune. În versiunea finală, ministerul introduce precizarea că alegătorii vor vota în aceeași secție atât pentru alegerile locale, cât și pentru cele generale, dar vor semna pe o singură listă electorală.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?