Piața produselor de înfrumusețare și îngrijire personală din România a crescut cu 3,2% în acest an, de la 3,94 miliarde lei anul trecut la 4,07 mi-liarde lei, potrivit unui studiu al companiei britanice Euromonitor, care estimează noi creșteri o dată cu reluarea expansiunii în retail. Pentru anul următor, Euromonitor International anticipează un avans de 4,5%, la 4,25 miliarde de lei.
În 2010, piața a urcat cu 2%, de la 3,86 miliarde de lei la 3,94 miliarde de lei, mai lent decât în anii anteriori, creșterea fiind limitată de criza econo-mică prelungită, majorarea TVA și redu-cerea veniturilor populației.
„Trendul pozitiv s-a menținut în 2010, însă nu se anticipa o criză atât de îndelungată. Chiar dacă nu a fost un an rău, nu a fost nici la fel de bun precum așteptările”, se arată în studiu. În România se mențin discrepanțele puternice de consum dintre zonele urbane și cele rurale, notează compania britanică. Potențialul de creștere este puternic, întrucât aproximativ 45% din populație locuiește în zone rurale, unde piața produselor de înfrumusețare și îngrijire personală este slab dezvoltată. La sate, categoriile de produse cu cele mai bune vânzări sunt cele bazate pe necesitate. În plus, canalele de distribuție diferă față de orașe, cu un succes mai ridicat în rândul activităților de vânzări directe.
Împreună cu extinderea lanțurilor de retail și avansul veniturilor populației, zonele rurale oferă posibilități importante de dezvoltare pentru vânzările produselor de înfrumusețare și îngrijire personală. În ultimii ani, în România se constată un interes în creștere pentru produsele care intră în componența acestor articole și de efecte ale procesului de fabricație, precum impactul asupra mediului. Există o preferință pentru cosmetice organice, iar retailerii și producătorii încearcă să-și consolideze poziția pe această categorie. Piața este dominată de multinaționale, însă criza economică din ultimii ani a ajutat producătorii locali să aibă o prezență mai bună pe piață prin prețuri mai mici.
Lanțurile de retail acoperă aproape două treimi din distribuție, cu un potențial important de creștere pe acest canal, o dată cu deschiderea de noi ma-gazine în orașe mai mici, accesibile și consumatorilor din comunități rurale. Euromonitor Internațional, cu peste 700 de specialiști la nivel global, furnizează de 40 de ani servicii care includ analize, rapoarte sau baze de date despre diverse sectoare industriale, țări sau consumatori.