Societatea de Transport Public Local (TPL) pune la dispoziția focșănenilor 19 autobuze și 4 microbuze. Directorul TPL, Ion Diaconu, susține că „încărcarea la orele de vârf este optimă”. Mulți călători nu sînt, însă, de aceeași părere și spun că, de multe ori, sînt nevoiți să meargă pe scara microbuzului. Cu cît mai multe bilete vândute, cu atât mai mulți bani pentru șoferi, care primesc comision din încasări, așa că nu au nici un interes să refuze călătorii. Polițiștii afirmă că au găsit nereguli în ceea ce privește mijloacele de transport în comun din Focșani, dar le consideră minore.
Åoferii autobuzelor și microbuzelor, care circulă pe traseele de transport public din Focșani, sînt plătiți și la încasări. Cu cât vând mai multe bilete, cu atât primesc mai mulți bani. Drept urmare, atunci când autovehiculul pe care îl conduc este gol au motive de tristețe, iar când este plin, de bucurie. „Într-o sâmbătă după-amiază, am mers pe scara unui microbuz, de la Comi-sariat până la Sud, iar ușa nu se închidea bine. Înainte să cobor, am auzit-o pe șoferiță, care vorbea la telefon fără hands-free, spunând că a vândut 60 de bilete în două curse și jumătate. Nu știu dacă e mult sau puțin, cert este că microbuzul era supraplin”, ne-a declarat Violeta B., o cititoare care a sunat la redacție.
Directorul Societății de Transport Public Local (TPL), Ion Diaconu susține că e normal ca șoferii să fie plătiți și la încasări, dar că acest lucru nu influențează aglomerația din autovehicule. „Salariul șoferilor se compune din numărul de ore lucrate, spor de vechime și spor din încasări. Dacă ar fi să fie aglomerație, nu este din cauză că au spor de gestiune, pentru că ei trebuie să respecte un grafic de circulație. Acest spor a apărut ca urmare a înlocuirii taxatoarelor și șoferul trebuie să facă muncă în plus”, ne-a explicat Diaconu. El precizează că pe traseele din municipiul Focșani circulă 19 autobuze și 4 microbuze, acestea din urmă fiind suplimentate la orele de vârf. Însuși directorul urmărește zi de zi traseele, iar concluzia la care a ajuns este că „încărcarea la orele de vârf este optimă”, ba mai mult, „sunt unele ore în care nici măcar locurile de pe scaune nu sunt ocupate”.
Aglomerație, dimineață și după-amiază
Orele cele mai aglomerate sunt cele de dimineață și în jur de 16.30, când ies focșănenii de la lucru. De obicei, aglomerația dimineața este dinspre Sud către Obor, iar după-amiază invers. Ion Diaconu susține că în cazul în care, pe anumite trasee se observă o încărcare ridicată, din parcul auto sunt scoase și alte mașini. „Avem mai multe persoane care se ocupă de supravegherea traseelor, de la șofer, la șeful de coloană, dispecerul și până la mine. Zilnic facem verificări video și acolo unde se observă aglomerație suplimentăm numărul de mijloace de transport”, a afirmat directorul TPL. El spune că mașinile pe care le are în parc instituția au maxim 10 ani, cele mai noi fiind din 2009. Capacitatea celor 19 autobuze este de 50 până la 66 de locuri, iar la microbuze de 16 până la 20 de locuri. Ion Diaconu a precizat că mașinile sunt omologate să transporte și persoane în picioare.
Potrivit acestuia, ultimele trei microbuze au fost achiziționate în luna septembrie a acestui an. Pe traseele 51 și 6, circulă doar microbuze „pentru că nu sunt foarte solicitate”. Singura problemă a directorului ține de uzura mașinilor. Acestea trebuie înlocuite cu altele noi, dar înlocuirea are loc în limita fondurilor disponibile.
Åoferii, controlați de două ori pe lună
Microbuzele de la TPL nu scapă de controalele polițiștilor de la Rutier, ale inspectorilor din cadrul Registrului Auto Român (RAR) și Autorității Rutiere Române (ARR). Subcomisarul Adrian Ciupercă, de la Poliția Rutieră, spune că șoferii de pe microbuzele de transport pu-blic local sunt verificați de cel puțin două ori pe lună. Controalele au loc în intervalele orare cele mai aglo-merate, respectiv între orele 6.30 – 8.30 și 15.30 – 17.30, atunci când oamenii pleacă și vin de la muncă. Polițiștii verifică prezența documentelor, respectiv licență de transport, copie conformă, certificat de înmatriculare, permis de conducere.
Reprezentanții RAR controlează dacă mașinile au Inspecția Tehnică Periodică efectuată la timp, sistemele de direcție, frânare și iluminare – semnalizare ale mașinii. Totodată, polițiștii și inspectorii de la ARR verifică dacă șoferul le-a dat bilete pasagerilor, dar și dacă în mașină sunt mai multe persoane decât numărul de locuri. „Au fost găsite nereguli la conducătorii auto de pe mașinile de la TPL, dar nu a fost vorba de abateri grave. Au fost situații când în mașină am găsit persoane în plus, când șoferul nu dăduse bilete tuturor călătorilor sau nu avea cuplată centura de si-guranță. Spre exemplu, în timpul unei acțiuni am descoperit că una dintre mașini avea inspecția tehnică periodică expirată. În astfel de cazuri se aplică amenzi, iar dacă sunt probleme cu starea tehnică a mașinii se reține certificatul de înmatriculare. Åoferii sunt obligați să-și remedieze problema și, după ce vin cu dovada de la RAR că totul este în regulă, primesc certificatul”, a spus subcomisarul Ciupercă. El le recomandă conducătorilor auto „să nu ia în mașină mai mulți oameni decât trebuie”, iar pasagerilor „să nu se urce dacă nu au loc”.