Înainte de 1989, oamenii stăteau la coadă la zahăr, la carne, la lapte, ba chiar și la caiete și rechizite. Anii au trecut, iar în România anului 2011, se stă la coadă la anvelope second-hand! Åoferii au făcut coadă, ieri, la magazinele care comercializează anvelope de iarnă. Dat fiind faptul că de la 1 noiembrie acestea sunt obligatorii, șoferii s-au apucat de colindat magazinele, pentru ca ziua de mâine să-i găsească în regulă. Ieri, zeci de șoferi s-au trezit cu noaptea în cap și au făcut coadă la intrarea într-un magazin de profil de pe strada Anghel Saligny.
De mâine, anvelopele de iarnă sunt obligatorii. Ca și cum viața nu ar fi destul de grea, iar veniturile mici în comparație cu nevoile, guvernanții îi obligă pe șoferi să-și echipeze mașinile cu anvelope de iarnă, de la 1 noiembrie. Unii au făcut economii o vară întreagă, alții au luat de la gura copiilor pentru a-și cumpăra anvelope de iarnă second hand. De unele noi nici nu poate fi vorba, căci salariile tăiate și dările pe care sunt obligați să le plătească nu le dau voie să cheltuiască nici un leu în plus.
Ca să nu cadă sub incidența legii, șoferii au mers cu noaptea în cap la magazinele de profil pentru a-și cumpăra anvelope. Ieri dimineață, în jurul orei 8.30, peste 50 de oameni stăteau la coadă la anvelope, la poarta unui centru de pe strada Anghel Saligny, din Focșani. Oamenii așteaptau ca magazinul să se deschisă și să-și cumpere cau-ciucuri. „Am tot amânat să-mi cumpăr, ba că nu am avut bani, ba că nu am avut timp, dar nu mai merge. Aștept să deschidă și să văd dacă găsesc ce îmi trebuie. Dacă nu-mi iau astăzi, nici nu mai am când. Este o cheltuilă foarte mare, dar nu avem ce face. Decât să primesc amendă, mai bine fac un efort și îmi iau cauciucuri. Nu este vorba numai de amendă. Adevărul este că iarna sunt necesare cauciucuri specifice. M-a luat odată ză-pada prin surprindere, aveam cauciucuri de vară și am derapat. Decât să-mi pun viața în pericol, mai bine fac un efort acum și am scăpat”, ne-a spus Daniel, care aștepta răbdător, la rând la cauciucuri.
Acesta nu a fost singurul „întârziat”, ca el mai fiind alți zeci de șoferi. Unii dintre ei și-au pregătit mai mulți bani, alții mai puțini, fiecare după posibilități. „Am pregătit 500 de lei pentru asta. Sper să-mi ajungă pentru toate patru, pentru că nu am mai mulți bani. Nici mașina nu este una performantă și de aceea sper să mă încadrez în sumă. Este o cheltuială, dar nu avem ce face. Până acum am tot amânat, pentru că mereu am făcut altceva cu banii, dar suntem pe ultima sută de metri și trebuie să facem și această investiție. Îmi este frică și de amendă, dar și de iarnă. Nu prea se poate circula iarna cu cauciucuri de vară, chiar dacă pe jos nu este gheață sau polei. Cauciucurile de vară se strâng la frig și pot crea neplăceri în trafic”, ne-a precizat un alt șofer.
***
Pentru a fi în regulă, șoferii trebuie să scoată din buzunare o sumă frumușică, achi-ziționarea a patru anvelopele de iarnă nefiind deloc o cheltuială ușor de suportat.
De marți, anvelopele de iarnă sunt obligatorii. Oamenii legii spun că dacă șoferii își achiziționează anvelope „all seasons”, pe acestea trebuie obligatoriu să apară una dintre inscripțiile „M+S”, „M.S”, „MS” sau „M&S”. Dacă anvelopele „all seasons” nu au una dintre aceste inscripții, șoferul va fi sancționat.
În cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, acestea trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau să aibă montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate.
Polițiștii vrânceni recomandă șoferilor:
– să nu conducă autovehicule pe drumurile publice după ce în prealabil au consumat băuturi alcoolice;
– informarea înaintea plecării în călătorie, asupra condițiilor de deplasare, precum și despre condițiile meteo rutiere prognozate;
– asigurarea funcționării la parametri normali a autoturismului;
– adaptarea permanentă a vitezei de deplasare la condi-țiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevră în condiții de siguranță;
– utilizarea de către toți ocupanții autovehiculelor a centurilor de siguranță;
– evitarea pe cât posibil a manevrelor de depășire care nu sunt absolut necesare;
– folosirea cu precădere a „frânei de motor” în locul frânei de serviciu.