Vrâncenii ar putea fi chemați la urne în luna noiembrie. Conform calendarului aprobat prin Hotărârea Consilului Județean Vrancea, nr. 83 din 24 iunie 2011 privind organizarea referendumului în vederea consultării cetățenilor privind oportunitatea desființării județul Vrancea, vrâncenii ar putea fi chemați la vot pe data de 6 noiembrie. Conform hotărârii mai sus menționate, vrâncenii vor fi întrebați: „Sunteți de acord cu desființarea unității administrativ-teritoriale, județul Vrancea?”. Referendumul va fi organizat după ce Curtea de Apel Galați a stabilit că reorganizarea administrativ teritoarială a județului Vrancea poate fi făcută doar prin consultarea cetățenilor. Decizia este definitivă și irevocabilă. Instanța a menținut astfel, hotărârea Secției Contencios Administrativ și Fiscal a Tribunalului Vrancea.
Vrâncenii ar putea fi chemați la urne în luna noiembrie. Conform calendarului aprobat prin Hotărârea Consilului Județean Vrancea, nr. 83 din 24 iunie 2011 privind organizarea referendumului în vederea consultării cetățenilor privind oportunitatea desființării județul Vrancea, vrâncenii ar putea fi chemați la vot pe data de 6 noiembrie. Acest lucru reiese din articolul 4 din cadrul Hotărârii 83 aprobate de plenul Consiliului Județean Vrancea și în care se arată că „în cazul suspendării în condițiile legii a prezentei hotărâri, urmează ca referendumul județean să se desfășoare în prima duminică ulterioară împlinirii termenului de 20 de zile, care se va scurge de la data încetării suspendării actului administrativ în cauză. Data efectivă a referendumului județean va fi adusă la cunoștință publică prin mijloacele de informare în masă”. Adică vrâncenii ar urma să se prezinte la vot pe data de 6 noiembrie. Pentru organizarea referendumului, Consiliul Județean a alocat suma de 600 mii lei.
„Vom organiza referendumul în condițiile hotarârii Consiliului Județean”
Președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, a declarat că referendumul cu privire la oportunitatea modificării limitelor teritoriale ale județului va fi organizat, conform legii. „Vom organiza referendumul în condițiile Hotarârii Consiliului Județean, care face trimitere la data rămânerii definitive și irevocabile a hotărârii pronunțate de instanță, în speță 11 octombrie 2011, data de la care curg toate etapele stabilite prin lege”, a arătat Marian Oprișan.
Președintele Consiliului Județean a afirmat că, în urma deciziei Curții de Apel Galați, care a respins definitiv apelul făcut de prefectul de Vrancea, hotărârea CJ privind referendumul va fi aplicată în data de 6 noiembrie.
Oprișan a precizat că Hotărârea Consiliului Județean Vrancea din 24 iunie, în care se decidea convocarea, pentru 17 iulie, a unui referendum în județ pentru stabilirea oportunității desființării județului ca urmare a reformei administrative propuse de PDL, conține un articol special pentru eventualitatea atacării Hotărârii în instanță.
„Eu am prevăzut posibilitatea atacării în instanță a Hotărârii privind organizarea referendumului, așa că am introdus un articol special, în care se precizează când se organizează referendumul. Potrivit acestui articol, în prima duminică după scurgerea termenului de 20 de zile de la data suspendării Hotărârii se organizează referendumul județean. Asta înseamnă că pe 6 noiembrie vom face referendum, ca să consultăm vrâncenii cu privire la o temă față de care PDL arată mare interes”, a precizat Marian Oprișan.
Pedeliștii vor să încalce Carta Europeană a Autonomiei locale
Referitor la decizia instanței, șeful administrației județene a spus că nu comentează sentința niciunei instanțe de judecată din România. În opinia sa, decizia luată de Curtea de Apel Galați stabilește normalitatea. „Să le spună pedeliștii românilor de ce vor să încalce articolul 5 aliniat 2 din Carta Europeană a Autonomiei locale, pentru că România este membră a Uniunii Europene, iar legea europeană primează. Acolo, în lege, se spune clar că pentru orice modificare a limitelor teritoriale locale, colectivitățile locale în cauză trebuie să fie consultate în prealabil, eventual pe cale de referendum acolo unde legea permite. Iar Legea 215 din 2001 a administrației publice locale spune clar că orice delimitare teritorială a comunelor, orașelor, municipiilor și județelor se stabilește numai prin lege și numai prin consultarea prealabilă a cetățenilor din unitățile administrative teritoriale, adică prin referendum, care se organizează conform legii. Acest text a fost preluat în legislația națională din Carta Europeană a Autonomiei Locale”, a afirmat Oprișan.
Hotărârea instanței vrâncene, reconfirmată de Curtea de Apel Galați
Curtea de Apel Galați a respins, marți, recursul formulat de Guvernul României, prin intermediul Prefecturii Vrancea, care solicita anularea hotărârii Consiliului Județean privind organizarea unui referendum, în data de 17 iulie, cu privire la oportunitatea modificării limitelor teritoriale ale județului. Consiliul Județean Vrancea este prima administrație județeană din România care obține o hotărâre definitivă și irevocabilă pe tema organizării unui referendum privind modificarea limitelor teritoriale ale județului.
În întâmpinarea depusă la instanța gălățeană de Consiliul Județean Vrancea și semnată de președintele Marian Oprișan, se arată că atributul președintelui Consiliului Județean Vrancea de a consulta locuitorii județului cu privire la o problemă de interes deosebit prin referendum local, este stipulat expres în articolele 13 și 14 din Legea 3/2000, care nu enumeră problemele de interes deosebit ce pot fi suspuse consultării, lăsând stabilirea acestora la latitudinea autorităților administrației publice locale.
Marian Oprișan mai susține că nu înțelege dorința excesivă a prefectului de a se opune organizării referendumului local, atât timp cât prin acesta nu se aduce în niciun fel atingere drepturilor președintelui României de a iniția un referendum național, având ca obiect reorganizarea administrativ-teritorială a țării. Administrația județeană a arătat că și instanța de fond, respectiv Tribunalul Vrancea, a stabilit că inclusiv Carta Europeană a Autonomiei Locale, ratificată și de România prin Legea 119/1997, definește principiul autonomiei locale ca reprezentând dreptul și capacitatea efectivă a autorităților locale de a soluționa și gestiona în nume propriu, în interesul populației locale, o parte a treburilor publice.
„În concluzie, reiterăm că asupra oportunității organizării referendumului local nu se poate pronunța decât președintele Consiliului Județean Vrancea și Consiliul Județean Vrancea, acesta fiind atributul exclusiv al acestor organisme și nu al prefectului, care ar trebui să se limiteze doar la verificarea legalității actului administrative”, se arată în finalul întâmpinării semnate de Marian Oprișan.
Vrâncenii trebuie consultați cu privire la desființarea județului
La sfârșitul lunii iunie 2011, Secția de Contencios Administrativ și Fiscal a Tribunalului Vrancea a respins ca neîntemeiată solicitarea Guvernului, depusă prin intermediul prefectului județului Vrancea, de anulare a hotărârii Consiliului Județean privind organizarea unui referendum în data de 17 iulie, cu privire la oportunitatea modificării limitelor teritoriale ale județului. În motivarea sentinței civile 1626/ 2011 se arată că instituția Consiliului Județean a respectat procedura obligatorie prevăzută de Legea nr. 52/2003, publicând și aducând la cunoștință proiectul de hotărâre încă din data de 16 iunie 2011. În același document se mai arată că articolele 13 și 14 din Legea 3/2000 statuează că problemele de interes deosebit din unitățile administrativ teritoriale care pot fi supuse referendumului local, se stabilesc de Consiliile locale sau județene.
Instanța a mai stabilit că, la adoptarea hotărârii 83/2011 a Consiliului Județean, s-au avut în vedere „doar interesele locuitorilor județului Vrancea și nu ale altor județe”, neputându-se organiza un referendum național, la care cetățenii României să se pronunțe cu privire la desființarea județului Vrancea. Mai mult, desființarea unei unități administrativ teritoriale nu poate fi considerată o problemă de interes național.