Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793
Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793

Elevii, testaţi la început de an şcolar


Elevii care au crezut că începutul de an școlar va fi unul lejer s-au înșelat amarnic. Ministerul Educației vrea să le facă o analiză a gradului lor de pregătire în speranța că astfel vor putea evita tragedia fără precedent de la examenul de Bacalaureat de anul acesta. Elevii din clasa II-a susțin două probe, iar cei din clasa a VIII-a opt examene. Notele obținute nu vor fi trecute în catalog, dar vor fi aduse la cunoștință părinților, tocmai din dorința de a-i trezi pe elevi la realitate pentru a pune mâna pe carte cu mai multă responsabilitate.

Elevii intră în febra evaluărilor după două săptămâni de la începutul noului an școlar. Ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Daniel Funeriu vrea să vadă care este bagajul de cunoștințe cu care se întorc copiii din vacanță, dar mai cu seamă vrea să evalueze cunoștințele elevilor în ceea ce privește scrierea corectă în limba română, capitol la care aceștia nu prea excelează, ba dimpotrivă. Potrivit celor din conducerea Inspectoratului Åžcolar Județean Vrancea, până la data de 23 septembrie, cadrele didactice au vreme să realizeze planul de recapi-tulare și să elaboreze testele ce le vor susține elevii. Astfel că anul acesta, în premieră, Ministerul Educației va introduce evaluarea inițială ca sistem de radiografiere a stadiului în care se află elevii cu învățarea. În funcție de rezultatele pe care le vor obține, profesorii vor adopta măsuri și își vor susține de o așa manieră orele de curs încât să le vină în sprijinul elevilor, pentru a-și completa lipsurile pe care le au. Potrivit planului propus, elevii de clasa a II-a susțin două probe, iar cei de clasa a VIII-a vor susține opt probe. Până la testare însă, elevii vor recapitula zilnic materia de anul trecut. Notele nu se trec în catalog și se comunică doar părinților. Subiectele propuse pentru evaluarea inițială au la bază elemente din materia parcursă de elevi în anul școlar precedent și vor fi elaborate la nivel local, de către profesori, respectându-se întocmai programa școlară. Numărul materiilor la care se susține testarea crește de la an la an. Astfel, dacă elevii de clasa a IV-a susțin examen la Limba și li-teratura română, Matematică și      Åžtiințe, în clasa a VIII-a elevilor le vor fi testate cunoștințele la disciplinele Limba și literatura română, Limba și literatura maternă, limba modernă, matematică, fizică și biologie. Åžefii din Inspectoratul Åžcolar susțin că subiectele au un grad de dificultate mediu, în funcție de specificul unității. „Ideea testelor este de a vedea lipsurile elevului pentru a ști cum să-l ajuți. Uneori constați la final de semestru că este corigent, dar asta nu ajută cu nimic. Din acest motiv sunt bune aceste teste inițiale. Testele acestea nu ar trebui să-i streseze pe elevi deoarece nu vor fi trecute în catalog. Aceste teste sunt doar pentru orientare, nu pentru ierarhizare”, a declarat Stan Rogoz, inspector școlar general în cadrul Inspectoratului Åžcolar Județean Vrancea.

Părinții informați despre stadiul de pregătire al elevilor

Chiar dacă notele obținute în urma evaluării inițiale nu vor fi trecute în catalog, elevii nu au nici pe departe motive de bucurie. Asta pentru că părinții vor lua la cunoș-tință despre rezultatele mai mult sau mai puțin bune pe care le-au obținut și despre cât de bine pregătiți sunt. Cei din conducerea Inspectoratului Åžcolar spun, totuși, că sistemul pus în aplicare anul acesta vine în sprijinul elevilor, în special în cazul celor din clasele terminale care susțin examene și care vor fi mai temeinic pregătiți. „Sunt convinsă că îi va ajuta și pe elevii care se pregătesc pentru examenul de Bacalaureat. O evaluare bine organizată și desfășurată conduce la niște rezultate obiective. Aceste rezultate vor fi comunicate elevilor și părinților astfel încât să se cunoască stadiul actual de pregătire”, a declarat Maria Lupu, inspector școlar general adjunct. De altfel, un sistem similar de evaluare a pregătirii elevilor a existat și în trecut, doar că el acum revine cu îmbunătățiri menite să vină în ajutorul elevilor și a cadrelor didactice. „Aceste teste se organizau și înainte în școli doar că nu aveau o formă unică, standardizată. Inițiativa ministerului este binevenită întrucât oferă cadrelor didactice posibilitatea de a se raporta la aceleași criterii. Ministerul a elaborat structura și modele de subiect. Ca-tedrelor, inclusiv profesorilor le revine misiunea de a particulariza, de a construi subiecte la nivelul fiecărei unități școlare”, a mai adăugat inspectorul școlar general adjunct Maria Lupu.

Profesorii, încântați de ideea evaluării, elevii nu

Faptul că vor putea să îi evalueze pe elevi la început de an școlar reprezintă și pentru profesori o veste bună. Asta pentru că, spun ei, la aflarea rezultatelor vor putea știi cu precizie de la ce nivel de pregătire pornesc copiii și vor putea astfel să își îmbunătățească planurile de lecții. „Testele acestea sunt bune pentru că arată o prognoză. Aceste teste îmi relevă niște informații pentru a știi concret punctul de plecare în predarea materiei”, a precizat Adriana Călin, profesor de biologie la Åžcoala „Duiliu Zamfirescu” din Focșani. Elevii nu sunt foarte încântați de aceste evaluări mai ales că după vacanța mare au impresia că au uitat tot ce au învățat în anul precedent. „Dăm aceste evaluări prea repede, dar sper să mă descurc. Cât am fost în vacanță nu prea am mai învățat și acum îmi este cam greu. Acum facem recapitulare la școală, ne mai amintim ce am uitat, iar apoi suntem testați. Măcar este bine că nu se pun notele în catalog”, a dăugat Alina elevă la Åžcoala nr. 3 din Focșani.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?