Mii de șoferi au fost amendați, de la începutul anului și până în prezent, pentru neportul centurii de siguranță. Dacă unii șoferi o consideră un motiv pentru a da amendă, oamenii legii atrag atenția asupra faptului că centra de siguranță salvează vieți.
De la începutul anului, peste șase mii de șoferi au fost amendați de polițiștii vrânceni după ce au fost depistați la volan fără a purta centura de siguranță. Pe locul întâi, ca număr de sancțiuni aplicate, rămân însă cele pentru conducere sub influența băuturilor alcoolice. Numai luni, în două ore, polițiștii de la Biroul Rutier Focșani au dat 114 amenzi pentru cei care circulau fără a avea pusă centura. „În primul semestru al anului 2011, la nivelul IPJ Vrancea, au fost aplicate un număr de 43.281 sancțiuni contravenționale, din care 6.171 au privit neportul centurii de siguranță (14%)”, se arată într-un comunicat al IPJ Vrancea. Mulți dintre conducătorii auto consideră centura de siguranță ca pe un element care îi incomodează sau că este făcută pentru „fraieri”, deși aceasta le protejează viețile în cazul unor evenimente rutiere. Alți conducători auto sunt de părere că „dacă ești șofer atent, nu ai nevoie de centură” sau aruncă vina pe uitare. Unii gă-sesc în celelalte dotări ale mașinii, cum ar fi airbag-urile, un motiv pentru care centura ar fi inutilă sau pur și simplu susțin că în mașina lor pot să facă tot ceia ce doresc.
Din păcate, sunt șoferi care consideră că dacă merg cu 200 km la oră sau nu poartă centură, aceasta este doar problema lor, căci e viața lor și așa vor să și-o trăiască. În realitate, problema se pune raportând atitudinea acestuit tip de șofer iresponsabil la viața celorlalți șoferi participanți la trafic și care devin victime fără vină ale unor șoferi inconștienți. Românii devin foarte inventivi la capitolul motivații găsite pentru a se dezvinovăți în fața agenților de circulație care îi sancționează pentru neportul centurii. „Åoferii trebuie să înțeleagă utilitatea și funcțio-nalitatea centurii, faptul că aceasta este un element de si-guranță, de aceea a și fost prevăzută în dotarea standard a autovehiculelor și trebuie pri-vită ca atare. Este vorba de mentalitatea de adoptare a unui comportament preventiv. Un șofer ar trebui să se gândească nu numai la confortul unei călătorii cu mașina ci, în primul rând, la siguranța pe perioada acesteia. Mașina devine pentru noi toți un obiect indispensabil vieții noastre, dar trebuie privită și ca o responsabilitate în plus, față de noi, de familiile noastre și față de ceilalți participanți la trafic”, sunt de părere polițiștii.
***
Centura de siguranță a fost introdusă ca dotare standard a mașinilor, din 1959. Centura, împreună cu tetiera și cu airbagurile sunt menite ca în cazul unei coliziuni sau a unei răsturnări, să asigure o poziție fixă în scaune a conducătorilor auto și a ocupanților, astfel încât leziunile produse , în special la nivelul capului și coloanei vertebrale să fie evitate. În fiecare an, între 8-15 persoane care stau pe locul din față sunt răniți mortal de către persoane care călătoresc pe locurile din spate și nu poartă centura. „Centurile de siguranță nu sunt concepute pentru a ne încorseta sau controla. Ele nu sunt un motiv de a da o amendă. Ele sunt create să salveze vieți”, spun de părere oamenii legii. Aceștia atrag atenția și asupra faptului că în cazul unui accident produs la o viteză relativ mică, spre exemplu 45 kilometri pe oră, persoanele care se află în autoturisme și nu poartă centura pot fi aruncate în afară cu o forță de 30 de ori mai mare decât greutatea proprie.