Poliția Rutieră dă milităria jos din pod. Printre prevederile viitorului Cod Rutier, aflat în elaborare, se numără și înăsprirea amenzilor de circulație, în special cele pentru viteza excesivă. Potrivit poliției, viteza este principala cauză a accidentetelor grave în România. Amenzile și sancțiunile pentru șoferii indisciplinați ar putea ajunge la sume care depășesc de câteva ori salariul mediu. Noul Cod Rutier va veni atât cu vești bune, cât și cu vești rele. Vestea bună este că se va renunța la punctele de penalizare. Vestea rea este că vor crește amenzile și se vor înăspri sancțiunile. Totodată, proprietarii mașinilor ar trebui însă să aibă grijă cui îi împrumută vehiculele.
Poliția vrea să introducă legea răspunderii obiective. Potrivit șefului Poliției Rutiere, comisarul-șef Lucian Diniță, aceasta ar însemna că, în cazul încălcării legii, va fi sancționat proprietarul mașinii, urmând ca acesta să-și recupereze, mai departe, paguba de la cel care a condus, dacă nu a fost el acela.
Această măsură se aplică în cazul în care mașina este înregistrată de un aparat de monitorizare a traficului sau de radar și există dovezi clare că autovehiculul respectiv a fost implicat într-o încălcare a legii. Prevederea vrea să evite situațiile întâlnite până în prezent când, în cazul unor încălcări ale regulilor de circulație, mulți proprietari de mașini comunicau poliției că la volan se aflau până și persoane decedate de mult timp. Deocamdată, modificările Codului Rutier sunt încă în lucru, la poliție. Din septembrie însă, acestea ar pute fi pe masa parlamentarilor. Dacă această prevedere va intra în vigoare, mai mult ca sigur că instanțele se vor aglomera și mai mult.
Åi radarele fixe ar putea fi reintroduse pe șosele, în număr mai mare decât înainte. Åeful Poliției Rutiere, Lucian Diniță, a propus înființarea unui grup de lucru, care să realizeze un ordin comun de reglementare în domeniu. „Când va exista un cadru legal vom pune în funcțiune radarele fixe. Acestea ar trebui amplasate acolo unde sunt punctele negre”, a explicat Diniță pentru presa centrală. În Vrancea sunt șase radare fixe, toate amplasate în localitățile de-a lungul DN 2 E85. Acestea au funcționat o perioadă, iar din anul 2009 au fost scoase din uz. Polițiștii ar fi mulțumiți dacă radarele fixe ar fi puse în funcțiune. Aceștia spun că munca lor ar fi cu mult ușurată. Nu același lucru se poate spune despre șoferi, care nu sunt încântați deloc.
Ac de cojocul scandalagiilor din trafic
Åoferii agresivi în trafic ar putea rămâne pietoni. Potrivit șefului Poliției Rutiere, aceasta este doar o idee de propunere, dar în funcție de gradul de agresivitate, șoferii care consideră că își pot rezolva problemele în trafic prin violență, vor rămâne fără permise de conducere. Cei care „doar” se vor înjura sau amenința, ar putea fi sancționați cu amenzi.
De altfel, în ultima perioadă scandalurile în trafic au fost la ordinea zilei.