Efectele schimbărilor de fus orar

0
568


Desincronizarea în timpul zborului, din punct de vedere medical, face referire la o condiție fiziologică ce conduce la o consecință a modificărilor ritmului circadian. Aceasta este clasificată ca fiind una dintre tulburările de somn de ritm circadian. De asemenea, este o condiție temporară pe care o experimentează unii oameni în timpul călătoriilor aeriene, recuperarea depinzând de fusul orar. Călătorul trece prin desincronizarea ceasului intern în contact cu alt mediu ce are alt fus orar. Oamenii care se confruntă cu această dereglare au parte de simptome cu o intensitate variabilă.

Desincronizarea se produce în timpul trecerii rapide dintre meridianele Pământului. Meridianele delimitează poziția geografică în raport cu polii Pământului și în cele din urmă definesc zonele de timp. Simptomele clasice sunt reprezentate prin oboseală și dezorientare, iar acestea apar în zilele de după sosirea la destinație. Simptomele care apar după o lungă experiență de călătorie pe calea aerului sunt: insomnie, oboseală în timpul zilei, dureri de stomac, dureri de cap, iritabilitate, scădere a gradului de conștientizare. Multe din simptomele atribuite desincronizării sunt cauzate de mediul din avion (umiditatea într-un avion este foarte scăzută) și astfel își fac apariția deshidratarea, presurizarea, zgomotul, vibrațiile și disconfortul dintr-un mediu înghesuit. Ochi uscați, nas uscat și iritare a sinusurilor, gât inflamat, dureri de urechi, crampe musculare și distensie abdominală (balonare), iar ocazional amețeli sau umflare a membrelor sunt alte simptome apărute mai ales dacă sunteți în postura de a călători într-o țară cu un fus orar diferit de cel cu care sunteți obișnuit.
Ritmul circadian se referă la modificări ale funcției organismului, apărute pe parcursul unui interval de 24 de ore. Se pare că influența ritmului circadian este inevitabilă. Cei care dorm cu ușurință își pot regla ritmul circadian mai bine și se adaptează la perturbările valorilor normale ale mo-delelor în ceea ce privește mâncarea și dormitul. Întrucât este prezența deshidratarea, se recomanda a se consuma în avion apă în loc de cafea, ceai și sucuri de fructe. Cei mai mulți turiști consideră că zborurile făcute în timpul zilei provoacă mai puțină desincronizare. O soluție ar mai fi practicarea exercițiilor fizice. Acestea ajută la reducerea disconfortului, în special la dezumflarea picioarelor. Melatonina – hormonul secretat de glanda pineală din creier, responsabilă cu controlarea ritmului circadian al organismului are un rol important în funcționarea corectă a organismului. Suplimentele cu melatonină sunt considerate benefice pentru organism în cazul adaptării rapide la un nou climat cu un fus orar schimbat.
Practicienii sunt de acord că cea mai mică doză posibilă ar trebui să fie utilizată și luată pentru o perioadă scurtă de timp. Dozele mai mari pot provoca reacții adverse, transpuse în vise neobișnuit de intense și coșmaruri. 

Se poate apela și la remediile homeopate:
– Arnica – pentru insomnie, agitație și oboseală;
– Bellis perennis (o specie de margaretă albă) – pentru starea de veghe și întreruperile din timpul somnului;
– Mușețelul – pentru stresul emoțional și mental, insomnie, nervozitate, intoleranță și dezorientare;
– Valeriana – ajutor de somn natural și pentru adaptarea la noile zone de timp și adormirea la timpul dorit;
– Ipecacuanha – pentru greață intensă și constanța;
– Lycopodium – pentru anxietate, temeri anticipative, reținere, incapacitate de adaptare la noile medii, probleme digestive, mai ales balonarea;
Folosirea somniferelor pentru atenuarea desincronizării poate fi periculoasă, deoarece induce o stare de comă, cu puține mișcări naturale ale organismului sau în unele cazuri niciuna. De asemenea, este cunoscut faptul că imobilitatea prelungită în timpul zborului poate duce la formarea cheagurilor de sânge letale (tromboza venoasă profundă).
NASA estimează că avem nevoie de o zi pentru fiecare oră de fus orar traversat, pentru a reveni la ritmul și nivelurile normale ale organismului. Pentru diminuarea desincronizării, înainte de a călători cu avionul ar trebui să va asi-gurați că nu sunteți stresat, obosit sau plin de griji. Un somn bun înainte de plecare este recomandat de toți medicii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here