Facturarea individuală în cazul abonaților la ENET devine din ce în ce mai greu de menținut pentru cei care deja plătesc în acest sistem. În urmă cu câteva zile, societatea de furnizare a agentului termic a afișat, la scările de bloc, anunțuri prin care îi invită pe cei care vor să rămână în facturare individuală să depune un teanc de acte la ENET, prin administratorii de asociații. Focșănenii sunt destul de supărați că trebuie să aibă schița cadastrală, document care costă cel puțin 520 de lei și se obține în aproximativ o lună.
Facturarea individuală, pentru ENET, nu este nicidecum o modalitate profitabilă de a încasa banii de la populație. Cu toate că aleșii locali au cerut în mai multe rânduri trecerea tuturor abonaților de la facturare la comun la facturare individuală, ENET cere atât de multe acte încât facturarea individuală devine un vis frumos. Astfel, cei care se află sau doresc să intre în facturare individuală trebuie să depună la ENET schița cadastrală, copie după actul de vânzare-cumpărare și o listă din care să reiasă că toți locatarii, cu centrală pe gaz sau nu, sunt de acord cu facturarea individuală. ENET susține că de fapt Autoritatea Națională de Reglementare pentru Servicii Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) cere toată această documentație. „Păstrarea facturării individuale este posibilă dacă se actualizează documentația necesară conform Ordinului ANRSC nr. 483/2008. Începând cu anul 1998 când s-a introdus sistemul de facturare indivi-duală au existat nenumărate situații de declarare inexactă a suprafețelor utile în scopul diminuării cantității de energie termică facturată, ceea ce ar fi condus la facturarea suplimentară a clienților corecți”, ne-a transmis Mariana Năstase, directorul economic al ENET. De asemenea, directorul susține că schițele cadastrale solicitate reprezintă cea mai recentă măsurătoare a suprafețelor și că în baza acestora se vor opera modificări ale suprafețelor utile existente în programul de defalcare. Un astfel de document ajunge să-l coste pe fiecare proprietar 400 de lei o persoană fizică autorizată care vine în casă și face schița, și alți 120 de lei, taxa la OCPI. În total, 520 de lei, bani pe care mulți focșăneni nu îi au sau nu le dă mâna să plătească o schiță pentru menținerea în facturarea individuală.
Avantajele și dezavantajele facturării individuale
În prezent, ENET are la facturarea individuală 16.100 de abonați din 35.000 cât reprezintă totalul consumatorilor, adică aproximativ 60% din populația Focșaniului. Facturarea individuală aduce câteva avantaje, dar și nenumărate dezavantaje, după cum susține directorul economic al ENET, Mariana Năstase. În primul rând, vorbim despre încrederea populației în facturarea individuală și apoi faptul că focșănenii sunt obișnuiți mai degrabă cu acest sistem decât cu cel la comun. În facturarea individuală, gradul de încasare a datoriilor de la locatari este sporit față de cel la comun, iar recuperarea în cazul rău-platnicilor este mai sigură. Al cincilea avantaj ar fi posibilitatea informării abonatului, la sediul ENET, cu privire la diverse schimbări, evitându-se intermediari care ar putea denatura mesajul. Åi ultimul avantaj, dar la fel de important, este dat de lipsa unui administrator care să poată utiliza banii strânși în interes propriu.
La capitolul dezavantaje, primul este dat de costurile ENET cu trimiterea facturilor. În facturare comună, societatea trimite o singură factură însă la individual, trebuie 15, 20 sau mai multe facturi pentru un bloc. La fel se va întâmpla și în cazul dosarelor deschise în instanță. Totodată, aplicarea sistemului de facturare individuală duce, în timp, la pierderea respon-sabilităților asociației și administratorilor. „În Focșani, cu mare greutate se găsesc persoane calificate care să fie interesate de funcția de administrator de asociație”, arată Mariana Năstase. Tot la capitorulul dezavanataje, ENET arată că, în cazul rău-platnicilor, asociația ar putea să-i oblige să se debranșeze evitând situația în care se sistează furnizarea către tot blocul. În același timp, societatea nu dorește să-și asume responsabilități suplimentare fără a fi remunerată. Mai mult decât atât, în cazul în care ENET acționează în judecată un debitor, trebuie să plătească taxă de timbru, taxă pe care asociația nu o plătește. Un alt dezavantaj ar fi acela că ENET trebuie să achi-ziționeze un soft costisitor care să aibă o bază de date cu toți abonații. „Softul trebuie să asigure operarea în timp real a consumurilor, facturilor și încasărilor, dar și obținerea pe loc a tuturor informațiilor necesare pentru fiecare client. Pe de altă parte, gestionarea unui număr mult mai mic de clienți, de circa 700 de aso-ciații în total, ar fi mai ușoară și mai economicoasă”, ne-a transmis Mariana Năstase care susține că în cazul încasării unor sume mari, ENET rebuie să cheltuie bani și cu asigurarea pazei și a protecției. În cazul blocurilor care au proprietari plecați în străinătate, documentația va fi depusă de un reprezentant prin procură notarială.
Ce înseamnă tarif monom sau binom?
Tarif monom înseamnă că se plătește exact cantitatea consumată în cursul lunii. Formele de binom (I și II) au în vedere, prin modul de calcul, aplatizarea plăților, astfel încât iarna se plătește mai puțin decât valoarea consumului efectiv, iar vara se plătește mai mult. „Pe factură se înscrie și valoarea consumului efectiv lunar. După 12 luni de plată în sistem binom se face o regularizare între consumul efectiv și consumul plătit, calculându-se dife-rențe în plus sau în minus, după caz. Factura de dife-rențe se achită ulterior”, arată directorul economic. Binomul e util apartamentelor de trei, patru camere și celor care au venituri relativ constante lunar și nu vor să plătească iarna sume foarte mari. Avantajul e că facturile se pot plăti mai ușor iarna, deci nu se mai calculează penalități, iar dezavantajul este că se poate ca la regularizare să apară sume de plătit în plus, concomitent cu factura curentă.