Zilele trecute toată presa noastră a relatat pe larg despre furtul unor focoase dintr-un tren asigurat cu gardă militară de către jandarmi. Evenimentul în sine a fost relatat și comentat pe larg de toată presa, iar la momentul în care scriu acest articol s-a anunțat că a fost descoperit într-o fântână părăsită și ultimul focos.
Succesul poliției transporturi, determinat în primul rând de găsirea bunurilor furate, iar în al doilea rând de prinderea autorilor a trecut aproape neobservat, datorită faptului că presa a dezbătut mai mult amploarea evenimentului în sine și eventualele consecințe nefaste pentru societatea civilă.
Pentru a minimaliza evenimentul, autoritățile portocalii sau bâlbâit ca de obicei, ajungând până acolo încât au declarat că acest furt nu poate avea consecințe periculoase în planul siguranței cetătenilor, deoarece acele componente făceau parte dintr-un dispozitiv, iar hoții nu aveau toate componentele.
Cea mai gravă problemă este legată de modul în care au executat misiunea de gardare jandarmii, deoarece în mod logic, dintr-un tren a cărui pază este asigurată de efective militare nu se poate fura, indife-rent de pregătirea și ingeniozitatea elementelor infractoare.
Fără îndoială acești militari nu și-au făcut datoria, iar pentru această faptă vor răspunde în fața autorităților militare competente.
Acest eveniment nedorit de nimeni scoate însă în evidență multe alte nereguli în ceea ce privește securitatea circulației și transporturilor feroviare.
În ultimii ani, pe fondul recesiunii economice și implicit a scăderii volumului de mărfuri și călători care au constituit obiectul activității din transporturile feroviare, portocalii procedat la reducerea și chiar destructurare singurei instituții cu atribuții concrete de prevenire și combatere a criminalității din acest domeniu, poliția transporturi.
Mai întâi, în anul 2009, au desființat Direcția Transporturi din structura Inspectoratului General al Poliției Române, cu intenția clară de a-l destitui pe fostul director al acestei instituții. În teritoriu, poliția transporturi nu a beneficiat de logistica necesară desfășurării activităților specifice la nivelul standardelor actuale, iar personalul angajat în această structura a fost redus permanent.
Consecința directă a unor asemenea măsuri neprofesioniste a fost creșterea criminalității în domeniu, criminalitate raportată la volumul mărfurilor transportate și nu la anii anteriori guvernării portocalii, când nivelul de trai era altul, mult mai bun, iar volumul mărfurilor transportate mult mai mare.
O altă consecință mai gravă este aceea că a scăzut nivelul de siguranță al călătorilor, aceștia fiind predispuși aproape în orice moment victimizării, mai ales pe timpul nopții.
În sfârșt o ultimă consecință la fel de gravă este reprezentată de scăderea vizibilă a nivelului de siguranță antiteroristă în domeniul circulației și transporturilor feroviare.
Cele trei consecințe directe ale politicii practicate de guvernanții actuali, una mai gravă decât alta, își vor produce efectele negative în cel mai scurt timp.
Dealtfel, furtul focoaselor reprezintă una din aceste consecințe, deoarece destructurarea poliției transporturi a determinată o lipsă acută un unor măsuri informativ-operative menite să contribuie direct la activitatea complexă de prevenire și combatere a criminalității din acest domeniu, deosebit de important, dar și sensibil.
Cel mai mare pericol este determinat însă de neasigurarea securității unor transporturi de materiale periculoase, explozive, care în eventualitatea unor furturi, pot provoca adevărate catastrofe feroviare cu numeroase victime omenești și pagube materiale importante.
Se pare însă că aceste pericole care ne pân-desc în fiecare moment, nu interesează puterea portocalie, fie din ură pentru acest popor, fie datorită unei incompetențe demne de ironizat pe toate căile posibile, dar mai ales prin presă.