Învierea lui Hristos, celebrată de toţi creştinii

0
3761


Sărbătoarea Învierii Domnului Iisus Hristos a adunat zeci de mii de credincioși în bisericile și mănăstirile vrâncene. La miezul nopții, preoții i-au chemat pe creștini să ia simbolul Învierii Domnului: „Veniți de primiți lumină!”. Anul acesta, în multe din bisericile vrâncene lumina a fost adusă de la Ierusalim, de la mormântul sfânt. Bisericile focșănene au fost pline până la refuz de credincioși, majoritatea preoților oficiind slujba de Înviere în aer liber.

   
Bisericile și mănăstirile din Vrancea au fost pline până la refuz de credincioșii care au venit pentru a lua Lumina Sfântă, în noaptea de Înviere. Mai mulți preoți din Vrancea au împărțit credincioșilor, în noaptea de Înviere, Lumina Sfîntă adusă de la Ierusalim. Lumina de la Mormântul Sfânt a ajuns în bisericile vrâncene prin intermediul preoților sau al credincioșilor care au făcut un adevărat drum al Luminii Sfinte care a ajuns în bisericile din toate colțurile țării. Majoritatea preoților au luat Lumina Sfîntă de la București și mai apoi au împărțit-o credincioșilor din parohie. Anul acesta Lumina Sfîntă a fost adusă de o delegație a Patriarhiei Române care a plecat spre Ierusalim, vineri, și care s-a întors, sîmbătă, în țară. De pe aeroportul Otopeni, Lumina Sfîntă a ajuns în mai toate bisericile din țară și din Vrancea.
Majoritatea focșănenilor au fost prezenți la slujba de Înviere și au plecat către casele lor  cu Lumina Sfântă a Învierii. Pentru că numărul credincioșilor care așteptau la ușa bisericilor a fost foarte mare unii preoți au ieșit înainte de miezul nopții cu Lumina pentru a avea timp să o împartă la toți cei prezenți. La Capela Militară de pe Bulevardul Unirii oamenii au stat  la rînd și au ocupat o mare parte din stradă pentru a se bucura de Lumina Sfîntă a Învierii.

Mănăstirea Recea, plină de zeci de credincioși

Mănăstirea Recea situată în apropierea comunei Bordești și a sa-tului Cândești a fost plină de credincioșii veniți să ia lumina Învierii. Creștinii au serbat cu sufletul smerit cel mai important eveniment al creștinătății. „Este pentru prima dată când vin aici. Eu sunt de fel din Vrancea, dar locuiesc în alt județ, respectiv în Brăila. Am venit la părinți și am căzut de acord să venim aici. Este un loc aparte, încărcat de smerenie și trăire duhovnicească. E mai aproape de Dumnezeu pe aceste locuri. Este o emoție specifică, aparte pentru acest moment. Paștele îl vom serba în familie cu toate rudele, mai ales că nu ne-am văzut de mult timp”, a spus Georgica Ciucimiș.
Åži biserica din Bordești a fost plină de credincioșii din localitate dar și de fiii satului veniți special acasă alături de părinți și rude pentru acest moment. De asemenea la Bordeștii de Jos enoriașii lăcașului de cult au stat la slujba de Înviere până dimineață când au plecat acasă cu pască.

Credincioși din toate colțurile țării la Schitul Muntioru

Schitul Muntioru a fost plin de credincioși deși drumul de acces este aproape distrus de societățile care rad pădurile. Veniți de cu seară, oamenii au dorit să ia Lumina Sfântă a Învierii de la duhovnicul Macarie Beșliu. „A fost foarte frumos, lume destul de multă, chiar dacă drumul până acolo este dezastru. Au fost oameni de peste tot și acest lucru nu a făcut altceva decât să dovedească faptul că Învierea lui Iisus Hristos nu face altceva decât să alunge vrajba și dușmănia dintre oameni. Slujba de Înviere a început la ora unu după ritmul vechi și a ținut până dimineață. Locurile de la noi de la Vintileasca sunt pline de tradiție și nu fac altceva decât să păstreze viu spiritul sărbătorilor de altădată”, a spus Alexandra Åžerbu de la Vintileasca.

Păncenii au luat Lumină în noaptea Învierii

Păncenii au participat, în număr mare, la slujba de Înviere, oficiată în toate bisericile din oraș. Potrivit tradiției, la miezul nopții, credincioșii au așteptat ca preoții să iasă din lăcașurile de cult și să rostească tradiționalul îndemn „Veniți să luați Lumină!”. Ulterior, cu lumânările aprinse în mâini, oamenii au rostit, cu bucurie și speranță, „Hristos a înviat! Adevărat a înviat!”. „Nu lipsim niciodată de la biserică într-un asemenea moment! Este cel mai important eveniment al creș-tinătății, clipa în care ne amintim de sacrificiul Mântuitorului, de semnificația acestui gest”, ne-a declarat Didina Banciu care a participat, împreună cu toată familia sa, la slujba Învierii de la Catedrala „Cuvioasa Paraschieva”, din centrul orașului. Tot aici au venit, pentru a lua acasă Lumina Sfântă, și pensio-narii Aurica și Vasile Tatu. „Noi am ținut tot postul, ne-am spovedit, am primit și Sfânta Împărtășanie, deci nu puteam să rămânem acasă de Înviere”, ne-au mărturisit aceștia. Chiar dacă au recunoscut că, în 2011, Paștele este ceva mai sărac decât în anii anteriori, „din cauza pensiilor micșorate pe nedrept de actualul Guvern”, bătrânii au mai spus că „s-au străduit să nu le lipsească de pe masă tradiționala pască, ouăle roșii sau cozonacul”.
La slujba de Înviere au participat și mulți tineri. Unii dintre ei au mers să ia Lumină de la Mănăstirea Brazi, unde se află și moaștele Sfântului Ierarh Mucenic Teodosie al II-lea, ctitorul așezământului și, totodată, ocrotitorul spiritual al orașului.

Catolicii din Ploscuțeni au petrecut împreună noaptea Învierii

Noaptea de Înviere a fost primită cu bucurie și speranță de creștinii catolici din Ploscuțeni care au avut parte de o adevărată minune cerească, ceea ce le-a făcut sărbătoarea și mai frumoasă. Sute de oameni care au luat parte la liturghia de Paște au simțit experiența puterii divine după ce în noaptea care se anunța a fi friguroasă cerul s-a înseninat pentru ca împreună cu preotul paroh Carmil Farțade cu toții să poată merge cu o lumânare aprinsă la mormintele răposaților. Liturghia sfântă din noaptea de Înviere a debutat ca în fiecare an cu ceremonialul de sfințire a focului și a lumânării pascale, apoi preotul a împărțit din lumina sfântă tuturor enoriașilor, ca semn al Învierii lui Iisus. Cu lumânările aprinse și cu ini-mile pline de bucurie, creștinii au ascultat lecturile biblice iar apoi au rostit „Hristos a înviat”.
Preotul paroh al comunei Ploscuțeni a predicat oamenilor despre mi-nunea Învierii lui Iisus și despre importanța acestui eveniment biblic în viețile tuturor creștinilor. Oamenii au ascultat cu bucurie vorbele rostite în biserică de preotul Carmil Farțade. Ceremonialul creștin dedicat Învierii lui Iisus a continuat la Ploscuțeni cu procesiunea către cimitir. Cu lumina sfântă a Învierii credincioșii s-au îndreptat către cimitir și au aprins o lumânare pe mormintele răposaților.
În comuna Ploscuțeni trăiește cea mai mare comunitate de creștini romano – catolici din Vrancea. Aproximativ 700 de familii trăiesc în această localitate. Multe dintre familii s-au risipit în Italia sau Spania dar de Paște s-au reîntors acasă pentru a fi alături de cei dragi și alături de oamenii cu care au crescut. În Vrancea mai bine de 1.100 de persoane aparțin religiei catolice.

Negrilești: Oul roșu și bănuțul din argint

În noaptea de sâmbătă spre duminică, după primul cântat al cocoșilor sau după bătaia clopotelor, toată suflarea satului vrâncean se trezește pentru a pleca la slujba de Înviere. După ce iau lumină, unii dintre credincioși rămân la toată slujba iar alții pleacă spre case cu lumânările aprinse. În satele Vrancei, localnicii nu obișnuiesc să se înfrupte cu bucatele tradiționale imediat după ce vin de la slujbă. De cele mai multe ori, acest lucru se întâmplă dimineața. După o scurtă perioadă de odihnă, toți membrii familiei se așează la prima masă festivă de Paște, dar nu înainte de a se spăla, cu oul roșu și cu banul care, de cele mai multe ori, nu este din argint așa cum spune tradiția, în credința că vor „fi sănătoși ca oul și curați ca argintul”. Mulți dintre ei nu știu ce semnifică spălatul cu oul roșu și bănuțul din argint dar se spală cu apa în care acestea se află pentru că este un obicei care se păstrează din moși strămoși. Însă multe dintre tradițiile care dădeau un rost vieții strămoșilor noștri s-au pierdut în ultimii ani. La Negrilești, în copilăria bunicilor, în prima zi de Paște copiii nu mâncau ou. De asemenea, după spălatul cu apa în care se găsea un ou roșu și un bănuț, membrii familiei trebuiau să treacă peste o coadă de topor. Această tradiție s-a pierdut în timp. În zilele de Paște, toată suflarea satului se odihnește. Nașii își primesc finii iar părinții își pun la masă copiii. Prima săptămână de după Paște, ce se încheie cu Duminica Tomei, este numită Săptămâna Luminată. Se crede că „cine moare în această săptămână merge direct în rai”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here