Ediția: Duminică 22 Decembrie 2024. Nr 6784
Ediția: Duminică 22 Decembrie 2024. Nr 6784

85% dintre români au fost afectaţi de criză


Românii au alocat în 2010 cea mai mare parte din venituri, circa 48%, pentru hrană și rate la bănci, mai mult față de începutul crizei, în noiembrie 2008, reducând din cheltuielile pentru haine, produse de îngrijire personală, mobilă sau educație, potrivit unui studiu al Mercury Research.
„Anul 2010 a adus schimbări și în calcularea bugetului familial lunar. Românii alocau la sfârșitul anului 2010 o parte mai mare din totalul veniturilor pentru hrană și rate în comparație cu noiembrie 2008 (primele semne ale crizei în România), în timp ce proporția de buget alocată către haine și produse de îngrijire personală, obiecte de mobilier sau educație a scăzut”, se arată într-un comunicat al Mercury Research.
Studiul a fost realizat în noiembrie 2010, pe un eșantion de 1.200 de persoane cu vârsta peste 18 ani.

În comparație cu anii precedenți, românii au redus cheltuielile atât pentru hrană, cât și la alte categorii de produse sau servicii, precum telecomunicațiile, produsele de îngrijire personală, vacanțe și ieșiri în oraș, se mai spune în comunicat.
„În continuare, cea mai mare parte din totalul veniturilor lunare ale românilor (40%) este destinată produselor alimentare, procent în creștere în comparație cu doi ani în urma (38%). Dacă în noiembrie 2008, ratele însemnau 5% din veniturile lunare, pe parcursul lui 2010, s-a ajuns la 6 – 8% din buget. De asemenea, la începutul crizei, noiembrie 2008, se cheltuiau 7,4% pe educație, iar la sfârșitul lui 2010 procentul era de 5%. Åži banii pe care reușeau să-i pună deoparte s-au redus, 3% la sfârșitul lui 2010 față de 5% la începutul lui 2009”, se precizează în comunicat.

Criza a afectat 85% dintre românii cu vârsta peste 18 ani, procent în creștere față de martie 2010, respectiv 77%, potrivit studiului.
Patru din zece români erau mult mai ingrijorați în legătură cu situația lor financiară în comparație cu șase luni în urmă față de data interviului.
„Criza financiară a fost cel mai puternic resimțită de persoanele cu vârsta între 35 și 50 de ani, de persoanele din gospodăriile cu un nivel de bunăstare mai redus și de persoanele cu venituri mici”, se mai spune în comunicat.

Pentru cei mai mulți dintre cei afectați de criză (57%) efectul negativ s-a resimțit la nivelul venitului și prin scăderea nivelului de trai.
De asemenea, reducerea puterii de cumpărare/creșterea prețurilor a fost resimțită de 44% dintre cei afectați. La distanță de acestea, pierderea locului de muncă a fost urmarea crizei pentru 4% dintre românii afectați de criză.
Studiul a evidențiat ca efecte negative ale crizei și creșterea facturilor la utilități și a taxelor (3%), pierderea de către alti membri ai familiei a locurilor de muncă (3%) sau reducerea cheltuielilor pentru asigurarea celor necesare (3%).
Mercury Research este o companie independentă de cercetare de piață.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?