Åcoala „Mihail Armencea” din Adjud derulează un proiect, al cărui scop este diminuarea abandonului școlar. Copiii aflați în pericol de a abandona școala au acum un punct de sprijin. Organizația „Salvați Copiii” a dat startul acestui proiect educațional, cofinanțat din Fondul Uniunii Europene prin Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 -2013, cu sprijinul Inspectoratului Åcolar Județean.
Programul național „Centre de Orientare și Resurse pentru Educație Incluzivă – Servicii educaționale complexe pentru prevenirea și corectarea abandonului școlar” își propune să ofere servicii educaționale complexe copiilor din categorii defavorizate, astfel încât, la sfârșitul proiectului, cei care au abandonat de timpuriu școala sau se află în risc de abandon să fie mai bine pregătiți și mai aproape de finalizarea învățământului obligatoriu, apropiindu-se astfel mai mult de integrarea cu șanse reale pe piața muncii. Grupurile țintă ale acestui proiect sunt: elevi cu risc de abandon școlar, părinți/tutori ai elevilor cu risc de părăsire timpurie a școlii, persoane care au părăsit înainte de timp școala, preșcolari și personalul implicat în dezvoltarea programelor de prevenire a acestui fenomen de abandon școlar. Proiectul se desfășoară pe parcursul a trei ani, în perioada 2010 – 2013, lucrul cu beneficiarii începând din 20 decembrie 2010, când a fost organizată o întâlnire între specialiști și părinții copiilor selectați pentru includerea în proiect.
***
De la școala adjudeană „Mihail Armencea” au fost selectați 50 de elevi care prezentau un risc crescut de abandon școlar. Acești elevi participă la activitățile extrașcolare zilnice, pentru atragerea interesului către învățătură. Cu ajutorul acestui proiect, s-au achiziționat cinci calculatoare, iar organizația „Salvați Copiii” pune la dispoziție material didactic. Totodată, în cadrul proiectului, vor fi introduse metode inovatoare de pregătire școlară a copiilor, prin utilizarea educației de la egal la egal. „Acest proiect are o importanță deosebită pentru elevii care au un risc crescut de abandon școlar din diferite cauze, deoarece le sti-mulează interesul pentru școală. Inițiatorii proiectului urmăresc ca în cei trei ani de implementare să crească șansele pentru această categorie de copii de a se integra cu șanse egale în învățământul de masă și de a absolvi ciclul gimnazial. Se pune mare accent pe colaborarea părinților, deoarece aceștia trebuie să își dea acordul pentru implementarea diferitelor activități cu copilul lor”, a precizat Samuel Ghica, asistent social coordonator al proiectului la școala adjudeană. Momentan, se lucrează la construirea centrului în cadrul școlii, iar până la inaugurare elevii desfășoară activitățile în clădirea Centrului de Comunicare din cadrul școlii.
Abandonul școlar, o problemă gravă
Din raportul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS) din anul 2009 privind starea sistemului național de învățământ, a rezultat că rata abandonului școlar, atât pe ansamblul învățământului primar și gimnazial, cât și la nivelul fiecăruia dintre cele două cicluri, a înregistrat o creștere continuă. „Ca urmare, în această perioadă, valoarea ratei abandonului școlar a crescut de peste trei ori în clasele I-VIII (de la 0,6 la sută în anul școlar 2000/2001 la 2 la sută în 2007/2008), de aproape 3 ori în învățământul primar (de la 0,6 la sută la 1,7 la sută) și de 4 ori în învățământul gimnazial (de la 0,6 la sută la 2,3 la sută). Prin comparație cu țările europene, la nivelul anului 2006, România se situa pe penultimul loc, devansând numai Bulgaria, în ceea ce privește participarea la toate nivelurile de educație. Valoarea ratei de participare la procesul educațional înre-gistra 50,5 la sută, față de media UE – 27 care era de 59,2 la sută”, a declarat președintele executiv al Organizației „Salvați Copiii”, Gabriela Alexandrescu, citând din raportul MECTS.