Părinții cu elevi acasă au început, de ieri, școala. Deși mulți au peste 30 de ani, iar alții ajung și la 60 de ani și au acasă unul sau mai mulți copii, și-au luat din nou ghiozdanul și au revenit pe băncile școlii. Astfel, în cadrul proiectului „A doua șansă” ce se va desfășura la școala Chiojdeni, s-au înscris 22 de cursanți din care 14 în anul I și 8 în anul III.
Mulți dintre cursanții Åcolii din Chiojdeni au acasă copii care pășesc timizi în clasa I, iar alții au adolescenți care termină liceul. Åcolarii tomnatici au abandonat școala fie din cauza posibilităților materiale precare, fie pentru că pe vremea respectivă, cartea nu era atât de importantă încât să-i țină antrenați în clasa unde doamna învățătoare le citea iarna povești lângă soba de cărămidă. Abia acum au conștientizat că „dacă nu ai carte, nu ai parte” și au pornit încrezători pentru a cunoaște tainele ma-nualelor. „Am venit la școală prin acest program să îmi termin studiile. Vreau și eu să fac opt clase deoarece la vremea mea nu am putut să fac acest lucru. Am un copil la liceu în clasa a XI-a și pot spune că încep să învăț odată cu fiul meu. Din partea lui am toată susținerea și chiar se bucură pentru mine. Dacă voi avea rezultate bune la școală voi urma și liceul la seral. Astăzi dacă nu ai carte nu te mai bagă nimeni în seamă. Nu te mai angajează nicăieri și stai pe drumuri”, a spus Åtefana Pestrițu de 36 de ani de la Dumitrești. În prima zi de școală au făcut cunoștință cu profesorii care le vor preda la clasă, majoritatea dascălilor fiind de vârste foarte apropiate de cele ale cursanților. „Când eram mic am avut probleme în familie și nu am reușit să termin și eu opt clase așa cum era pe vremea respectivă. Am această ambiție să finalizez ciclul gimnazial și să știu că am și eu o școală terminată. Nu se știe când voi avea nevoie de diploma de opt clase. Poate vreau și eu să mă angajez. Nu se mai poate astăzi cu patru clase. Vremurile sunt destul de grele și dacă nu ai o diplomă care să ateste că ai ceva clase nu mai ești băgat în seamă de nimeni. Trebuie să termin aceste cursuri”, a spus Dumitru Gălățenu, un tânăr de 29 de ani.
Åcoala Chiojdeni, model la „A doua șansă”
Åcoala din Chiojdeni a devenit deja un model privind implementarea programului „A doua șansă”. Anul trecut, au finalizat cursurile 12 absolvenți care acum se mândresc în comunitate că au și ei o școală terminată. „Noi avem deja experiență în acest domeniu. Au terminat deja 12 cursanți. Îi vom sprijini și pe aceștia să urmeze cursurile, iar după finalizare să își găsească un loc de muncă mai bine plătit sau de ce nu să meargă și să urmeze cursurile liceale”, a spus Alexandru Pioară, fostul director al școlii. Profesorii sunt încrezători că vor reuși să facă față solicitărilor venite din partea elevilor și dau asigurări că vor depune toate eforturile în ciuda reducerii salariului cu 25%. „Vreau ca toți cei înscriși la acest program să vină la școală și să aibă rezultate bune. Noi cadrele didactice ne vom strădui să le oferim toate informațiile de care au nevoie”, a spus Ion Tudose, directorul școlii. Cursurile se țin sâmbăta și duminica iar în timpul săptămânii, după posibilitățile cursanților. „Faptul că acest program se adresează populației provenite din grupuri defavorizate ar trebui să fie privit cu înțelegerea necesară de către toată lumea. Beneficiile se resimt pe termen lung pentru întreaga societate”, a spus Nicoleta Găloiu, coordonatorul programului la nivelul școlii din Chiojdeni. Proiectul „Åcoala – o șansă pentru fiecare”, este implementat de Agenția Națională pentru Romi în parteneriat cu Ministerul Educației Cercetării Tineretului și Sportului, Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională „Step by Step” și Asociația Internațională „Step by Step”. „«A Doua Åansă» reprezintă o alternativă de continuare și finalizare a studiilor obligatorii pentru persoanele care nu au reușit acest lucru și care în prezent au depășit vârsta legală de școlarizare. Astfel, programul vine în sprijinul șco-lilor în ceea ce privește eforturile de combatere a efectelor abandonului școlar și a neparticipării școlare în cadrul comunității din care face parte. În acest moment, prin acest proiect se derulează această activitate la 11 școli din județ. Avem cinci grupe la învățământul primar și zece grupe la învățământul secundar inferior „, a declarat Ana Gavrilescu, inspector școlar în cadrul ISJ Vrancea.