Pentru finalizarea DN 2D, Focșani-Vidra-Ojdula-Tîrgu Secuiesc-Brașov, mai este nevoie de 100 milioane euro. Vrâncenii au de ieri, oficial, 50 de kilometri de drum național modernizat la standarde europene. UMB Spedition a finalizat reabilitarea primilor 50 de kilometri din DN 2D, sectorul de drum Focșani-Bîrsești. Directorul de lucrare, Åtefan Åerbu, a afirmat că întreaga lucrare va fi finalizată într-un an de zile dacă CNADNR asigură suma necesară. Cornel Marțincu, director general IPTANA, a precizat că, pentru ca acest drum să-și arate utilitatea ar trebui finalizat în întregime și într-un termen foarte scurt. Președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, este cel care a inițiat acest proiect și s-a bătut pentru ca el să devină realitate.
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a preluat, ieri, de la UMB Spedition primii 50 de kilometri reabilitați din DN 2D, Focșani-Vidra-Ojdula-Tîrgu Secuiesc-Brașov. Este vorba de sectorul de drum Focșani-Bîrsești care a fost complet reabilitat. Cei 50 de kilometri de drum național executați la standarde europene reprezintă primul sector dintr-o lucrare amplă de 118 kilometri, respectiv de la Focșani și până la Ojdula. Cel de-al doilea sector de drum se întinde între Bîrsești și kilometrul 95, iar cel de-al treilea sector între kilometrul 95 și kilometrul 118.
„De-a lungul traseului avem o zonă extraordinar de frumoasă și acest drum va scoate în evidență frumusețea acestor meleaguri. Au fost turnate vo-lume impresionante de mixturi, binder, am asigurat scurgerea apelor pe o lungime de 46 de kilometri, rigolele carosabile, rigolele de acostament, s-au efectuat lucrări de protecție în zonele periculoase, în zonele accidentate, cu parapeți. Sunt aproape 8,5 kilometri de parapeți și s-au executat consolidări cu ziduri de sprijin minipiloți, cu ranforsări”, a afirmat Åtefan Åerbu, directorul lucrării din partea UMB Spedition.
Întreaga lucrare va fi finalizată într-un an de zile dacă CNADNR asigură finanțarea necesară. „Noi suntem în stare ca într-un an de zile să finalizăm lucrările dacă CNADNR asigură fondurile necesare, fonduri care înseamnă 100 de milioane de euro”, a afirmat directorul de lucrări, Åtefan Åerbu.
Sectorul de drum Focșani-Bîrsești are două benzi de trafic a câte 3,5 metri fiecare, două benzi de încadrare a câte jumătate de metru și încă un metru alocat celor două benzi de acostament, consolidate de o parte și de cealaltă a drumului. În total, partea carosabilă are o lățime de nouă metri. Lucrarea a durat trei ani și a costat 160 milioane de lei. Banii au fost alocați, anual, prin Legea bugetului de stat și nu din sume aflate la dispoziția Guvernului.
Comisia tehnică mulțumită de calitatea lucrărilor
Membrii comisiei tehnice care au evaluat sectorul de drum finalizat au precizat că lucrarea este una foarte bine făcută care are și câteva elemente de noutate. „Este pentru prima dată când în România se aplică o astfel de tehnologie pentru scur-gerea apelor, diferența constând în calitate și stabilitate”, a precizat unul dintre membrii Comisiei tehnice.
„A nu finaliza lucrările înseamnă o ineficientă utilizare a banului public”
Cornel Marțincu, director ge-neral IPTANA, a precizat că, pentru ca DN 2D să-și arate uti-litatea, ar trebui să fie finalizate și celelalte sectoare de drum, și într-un termen foarte scurt. „Acest drum își va arăta adevărata eficiență economică atunci când va fi terminat pe toate cele trei tronsoane. A investi doar într-un tronson de 50 de kilometri și a nu finaliza întreg drumul înseamnă o ineficientă utilizare a banului public”, a afirmat Cornel Marțincu, director general IPTANA. Calitatea lucrărilor a fost lăudată și de Liviu Costache, noul director al CNADN. „Nu avem certitudinea că vom avea toți banii la anul pentru tot acest drum, dar e păcat să nu se realizeze acest drum. Am văzut acest drum, e o lucrare deosebită, iar constructorul face un efort deosebit și financiar și tehnic”, a afirmat Liviu Costache, noul director al CNADN.
El a ținut să lanseze și un mesaj către șoferii care tranzitează acest drum. „Îi rog pe toți șoferii care tranzitează acest drum să cumpere roviniete ca să evităm neplăcerile”, a încheiat Liviu Costache.
„Mă voi bate pentru ca DN 2D să obțină finanțare”
Președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, a declarat că se va bate pentru ca drumul să aibă în continuare finanțare iar lucrările să fie fina-lizate. „Așa cum m-am bătut până acum pentru ca acest drum să primească finanțarea de care are nevoie, mă voi bate în continuare pentru ca Guvernul să asigure fondurile necesare pentru continuarea și finalizarea lucrărilor, chiar dacă este vorba de lucrări care vor fi executate pe raza județelor Covasna și Brașov. Este un drum extrem de important pentru economia țării și în special a celor trei județe pe care le traversează. Acest proiect trebuie să fie finalizat în cel mai scurt timp. Dacă ministrul pdist Dobre ar fi lăsat să curgă parteneriatul public privat din 2003 și nu l-ar fi anulat, cele 185 de milioane de euro s-ar fi pus în operă iar drumul ar fi fost gata încă din 2007. Iată un exemplu de rău absolut făcut de pedeliști cetățenilor județului Vrancea, ca multe altele…”, a afirmat Marian Oprișan.
Guvernul tărăgănează exproprierile pentru DN 2D
Åtefan Åerbu, directorul lucrării din partea UMB Spedition a precizat că firma întâmpină unele greutăți în continuarea lucrărilor pe sectoarele doi și trei ale acestui drum. Vina aparține Guvernului care nu a alocat fondurile necesare pentru exproprierile din aceste zone.
„Pe lotul doi și trei avem unele probleme de rezolvat care blochează lucrările. Problemele constau în faptul că nu s-a reușit până în prezent să se emită hotărârea de Guvern pentru acordarea despăgubirilor”, a mai precizat directorul lucrării, Åtefan Åerbu.
DN 2D, un produs „Made în România”
Președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, l-a felicitat pe omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, patronul UMB Spedition pentru calitatea lucrărilor executate pe DN 2D. Åeful administrației județene a arătat că reabilitarea DN 2D este o lucrare „Made în România”.
„Când merg pe DN 2D mă simt ca pe un drum european. Între acest drum și un drum național din Italia, Franța sau Germania nu există nicio diferență. Ba din contră, cred că există plusuri. Sunt mândru că proiectantul este român, constructorul este român și cei de la compania de consultanță sunt tot români. Este un produs «Made în România». Îl felicit, în mod special, pe Dorinel Umbrărescu și pe toți salariații companiei UMB Spedition pentru realizarea acestui vis de 50 de ani al vrâncenilor. Azi, acesta a devenit realitate”, a afirmat președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan.
Întrebat dacă au meritat eforturile pentru realizarea proiectului, Marian Oprișan a declarat : „A meritat fiecare clipă pe care am petrecut-o la Ministerul Transporturilor, fiecare clipă pe care am petrecut-o cu proiectantul, fiecare clipă pe care am petrecut-o pe acest drum cu constructorul. Dar merită să îi mulțumesc, astăzi, încă o dată, lui Miron Tudor Mitrea împreună cu care am pus bazele acestui proiect de infrastructură determinant pentru județul Vrancea. Probabil că vor veni pedeliștii, în cor, cu lăutari, să își asume acest merit, așa cum și-au asumat în mod fals intrarea României în Uniunea Europeană. Dumnezeu și vrâncenii știu foarte bine eforturile care au fost depuse pentru ca acest drum să fie finalizat”.
Detalii tehnice
Drumul are o lungime de 118 kilometri, pe care se vor construi sau vor fi modernizate 35 de poduri, cu o lungime totală de 1,2 kilometri. Cel mai lung pod, de 287 de metri, a fost construit peste râul Putna, în localitatea Vidra. De asemenea, au fost sau vor fi construite 6 poduri noi, iar la altele patru va fi schimbată complet supra-structura. Vor fi refăcute, în total, 269 podețe și lărgite alte 24. Proiectul prevede reabilitarea sectorului asfaltat și asfaltarea celor 24 de kilometri de drum pe tronsonul Greșu-Ojdula, refacerea zidurilor de sprijin, a sistemelor de colectare și eva-cuare a apelor meteorice, refacerea și modernizarea lucrărilor de corecție a torenților.
UMB propune un viaduct în zona Greșu-Ojdula
DN 2D ar putea deveni cel mai spectaculos drum național dacă va fi aprobată schimbarea parțială a soluției tehnice pentru sectorul de drum Greșu-Ojdula și realizarea unui viaduct. Patronul UMB Spedition, omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, a propus ca, din cauza alunecărilor de teren, traseul actual să fie deviat pe un alt versant iar legătura dintre acesta și restul drumului să fie realizată prin intermediul unui viaduct. Aceasta este singura soluție prin care s-ar asigura stabilitatea drumului și redu-cerea cheltuielilor anuale de întreținere care s-ar ridica, doar pentru porțiunea respectivă, la circa 3 milioane euro anual. „Soluția propusă de noi și de proiectant este viabilă, iar viaductul va crea o perspectivă deosebită asupra zonei”, a spus Dorinel Umbrărescu.
Intervențiile lui Oprișan au transformat proiectul în realitate
Procedurile de modernizare a DN 2D au început din decembrie 2002, când a fost publicat anunțul de intenție în Monitorul Oficial. Ulterior, pe 12 martie 2003, a fost selectată societatea Solel Boneh Internațional, pentru a realiza lucrarea. În 2004, au fost realizate studiul de fezabilitate și proiectul de execuție, pentru care au fost cheltuiți 2,5 milioane de euro, iar lucrările ar fi trebuit demarate în 2005. Numai că Guvernul Tăriceanu a boicotat acest proiect și a renunțat la parteneriatul public-privat încheiat cu societatea Solel Boneh Internațional.
După zeci de demersuri și zeci de memorii depuse la Guvern și ministerele abilitate de către Marian Oprișan, proiectul a fost reluat în 2007 dar cu finanțare integrală de la bugetul de stat, etapizat, până în anul 2013. Mai exact, este vorba de o întârziere de aproape 10 ani a acestui proiect, iar finalizarea lui depinde de cât de multe resurse financiare reușesc guvernanții să atragă la bugetul de stat.