În plină criză financiară, Guvernul PDL-ist condus de Emil Boc va aloca peste 9 milioane de lei pentru achiziționarea de păpuși cu handicap. Vor fi achiziționate nu mai puțin de 12.577 de păpuși, la nivel național, dar și truse medicale, vehicule, jucării adecvate activităților de tip casnic, respectiv aragazuri, frigidere, mașini de spălat rufe ori aspiratoare, toate de jucărie. Această risipă uriașă pe bani publici se produce într-un moment nepotrivit, când sistemul financiar este în colaps.
Majoritatea grădinițelor din Focșani nu este pregătită pentru noul an școlar. Nu au fonduri suficiente pentru reparații ori reabilitări, în timp ce numeroase școli sunt încă în paragină, tot din lipsă de bani. Ministerul a găsit totuși resursele necesare pentru a face o achiziție pe cât de ridicolă, pe atât de revoltătoare: păpuși cu handicap. Directoarele de grădiniță sunt revoltate și spun că nu de jucării duc lipsă, ci de mate-riale didactice. În plus, susțin că ar avea nevoie de fonduri pentru reabilitarea punctelor sanitare. De pildă, la Grădinița 16 din Focșani ar fi mare nevoie de cărți de povești. Iar reparații capitale la clădire nu s-au mai făcut de 20 de ani. Ministerul Educației a decis să nu ajute în mod real învățământul, ci să subvenționeze o achiziție deloc necesară. „Chiar m-am supărat când am auzit ceea ce se întâmplă. Păpușile ar fi eficiente dacă grădinițele ar fi dotate, reabilitate și nu ar mai trebui să cârpim pe ici pe colo. Ne trebuiesc materiale didactice individuale cu care copiii să asambleze, nu păpușa este importantă. La bibliotecă ne trebuiesc cărți de povești, jetoane. Dacă se gândesc că vor să mai aducă și păpuși cu deficiențe, acelea sunt stresante și nu fac bine copiilor. Banii care se bagă aici ar trebui distribuiți la extinderi, pentru că ducem lipsă de spații. Grădinițele sunt foarte aglomerate, eu de 20 de ani încerc să renovez grădinița și nu reușesc deoarece nu sunt bani. Spre exemplu, în grupurile sa-nitare am luat din alte părți gresie, unde copiii nu merg, și am lipit acolo unde a fost nevoie și nouă ne dau păpuși ? Chiar nu ne sunt eficiente”, a spus revoltată Lenuța Cosma, directorul Grădiniței 16. Directorii de grădinițe spun că educatoarele au fost cele care au avut grijă ca din cei o sută de euro acordați de stat pentru achi-ziționarea de material didactic, să contribuie la îmbunătățirea sistemului didactic. Semn că în grădinițe sărăcia este lucie și chiar nu se pune problema de achiziționarea de păpuși. „În general, colegele și-au luat materiale didactice din cei 100 de euro și prin inventivitate au realizat și la sala de clasă diferite obiecte. Avem nevoie de investiții pentru extinderi, să vină bani pentru aparate de joacă! Chiar nu ne sunt necesare aceste păpuși. Mai întâi, Ministerul să termine unitățile mari. S-au mai alocat bani pentru școli din mediul rural și au fost dotate după standarde europene, dar acum au rămas de izbeliște deoarece nu mai sunt copii. Dar unde este nevoie stringentă, nu se dau bani”, a adăugat Mariana Călin, directoarea Grădiniței 1 din Focșani.
Bani aruncați pe fereastră
Părinții sunt revoltați de idee. Ei spun că din banii alocați pentru achiziționarea păpușilor s-ar fi putut procura lucruri cu adevărat necesare copiilor. În opinia lor, în grădinițe nu este nevoie de jucării, ci de mate-rial didactic corespunzător, de spații co-respunzătoare, dar mai ales de personal didactic care să se ocupe de educația celor mici. „Achiziționarea de păpuși nu constituie o prioritate. Copiii au nevoie de material didactic după care să învețe. În plus, ar mai trebui făcute moder-nizări în clase. Nu sunt bani pentru lucruri cu adevărat importante însă se găsesc fonduri pentru achiziționarea de păpuși. Oricum, copiii au acasă păpuși frumoase și au cu ce se juca, iar dacă vine vorba de păpuși cu deficiențe, pentru ce să se cumpere? Copiii oricum rup mâinile sau picioarele jucăriilor”, a spus Cristina Bănică, mama unei fetițe. Deși recunosc beneficiile jocului pentru cei mici, psihologii susțin că în această perioadă de criză, banii ar fi trebuit să fie folosiți cu mai multă înțelepciune. „Cu cât un copil este mai mic, cu atât este mai bine să fie fami-liarizat cu astfel de lucruri. Cred că cei de la Minister au pornit de la premisa că jocul este activitatea fundamentală, prin joc învață, își formează și desfășoară activități de formare și comunicare. Oficialii din Minister consideră că prin astfel de achiziții, implicând copilul în joc, se familiarizează cu persoane ce au diferite dizabilități sau rase diferite. Cu cât este mai mic, cu atât mai bine îi poți forma copilului o părere clară adecvată. Educatoarele sunt împotriva acestei noutăți, deoarece nu este asta musai prioritatea. Eficient ar putea fi folosiți banii în alte părți”, a precizat Liliana Mihai, psiholog școlar.
Forțați să strângem cureaua…
Liderii de sindicat sunt profund nemulțumiți de modul aberant în care se cheltuiesc banii publici în vremuri de criză, deși guvernanții portocalii strigă în toate părțile că este nevoie de economie. Democrat – liberalii sunt însă cei care fac rabat de la această re-gulă. În vreme ce po-pulația este tot mai sărăcită, guvernanții au uitat de problemele reale ale oamenilor, mai cu seamă ale sistemului educațional. Achiziționează jucării pentru a le distribui în grădinițe vechi, ne-reabilitate și care ar avea mare nevoie de materiale didactice necesare lucrului cu copiii. „Sunt școli care au nevoie de bugete pentru a se termina curățenia, deoarece nu au unde să intre elevii la început de an școlar, însă cei de la Minister se gândesc la dotarea cu păpuși. Åi grădinițele au alte prio-rități, însă probabil este afacerea cuiva și are de câștigat venituri grase”, este de părere Constantin Grigore, li-derul de sindicat al Federației Sindicatului Liber din Învățământ – filiala Vrancea. De altfel, achiziția de păpuși cu handicap demonstrează că democrat – liberalii habar nu au care sunt problemele reale cu care se confruntă învățământul românesc.