Evaluarea medicală pentru obținerea permisului auto, potrivit directivei UE, va fi mai ușoară, renunțându-se la examenul ORL la șoferii amatori, iar bolnavii cu epilepsie pot conduce mașina în anumite condiții, în cazul dependenților de alcool și droguri fiind impuse unele restricții. Ministerul Sănătății a organizat, vineri, o dezbatere publică referitoare la Ordinul pentru aprobarea normelor minime privind aptitudinile fizice și mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul. Dezbaterea a fost foarte aprinsă, problemele intens discutate fiind obținerea permisului de către dependenții de drog și alcool, cât și adaptarea actului normativ la problemele reale ale României. Președintele Alianței pentru Lupta Împotriva Alcoolismului și Toxicomaniilor, Eugen Hristu, a spus că actul normativ în forma propusă va aduce mai mari prejudicii.”Cine va evalua dependența dacă nu există specialiști. Vă rog să scoateți termenul de dependență, cu consum problema-tic. În România, sunt două milioane de persoane care consumă problematic alcool și 500.000 care consumă droguri”, a spus Hristu. Potrivit proiectului, „permisele de conducere nu se eliberează sau nu se reînnoiesc în cazurile persoanelor care sunt dependente de alcool sau sunt incapabile să se abțină de la consumul de alcool atunci când conduc „. De asemenea, măsura s-ar aplica, conform proiectului, și persoanelor dependente de substanțe psihotrope. Reprezentanții Ministerului Sănătății au spus că au eliminat din proiect articolul care prevedea că polițistul poate recomanda control medical candidatului, dacă îl suspectează că ar avea o afecțiune.
***
De asemenea, proiectul de act normativ prevede că și candidații care vor să obțină un permis de conducere grupa 2, profesioniști (vehicule din categoriile C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 și D1E), sunt obligați să efectueze examenele medicale înainte de eliberarea inițială a permisului de conducere. Ulterior, acești șoferi vor fi obligați să efectueze examinările medicale ori de câte ori își reînnoiesc permisul de conducere. În cazul în care există motive de îndoială cu privire la acuitatea vizuală a candidatului care solicită permis de conducere, acesta este examinat de o unitate de asistență medicală autorizată. Nu se emit sau reînnoiesc permise de conducere pentru soli-citanții sau șoferii care prezintă probleme în ceea ce privește sensibilitatea la contraste sau care suferă de diplopie (vedere dublă), se mai arată în proiectul de ordin. Permisele de conducere nu vor fi eliberate sau reînnoite pentru candidații sau șoferii care prezintă afecțiuni sau anormalități ale aparatului locomotor ce fac periculoasă conducerea unui autovehicul, în cazul celor cu tulburări grave ale ritmului cardiac, cu episoade repetate de hipoglicemie acută, cu afecțiuni neurologice grave, în afara cazurilor în care soli-citarea se bazează pe un aviz medical autorizat, cu crize de epilepsie, tulburări mentale grave, dar și pentru persoanele care sunt dependente de alcool sau sunt incapabile să se abțină de la consumul de alcool atunci când conduc, cât și celor care consumă constant droguri.
***
În cazul persoanelor cu epilepsie, trebuie să treacă o perioadă de 10 ani fără crize și fără administrarea unui tratament medicamentos antiepileptic pentru a obține un permis auto categoria 1. Potrivit proiectului, există o regulă gene-rală care prevede că permisele de conducere nu sunt eliberate sau reînnoite candidaților sau șoferilor care prezintă afecțiuni ce nu sunt menționate în aceste norme, dar sunt susceptibile de a constitui sau de a genera o incapacitate funcțională care poate afecta siguranța rutieră, în afara situațiilor în care solicitarea se bazează pe un aviz medical autorizat și, dacă este necesar, cu condiția efectuării unor controale medicale periodice.
Examenul pentru obținerea permisului auto va fi schimbat. Pentru obținerea permisului de conducere, proba teoretică și practică vor fi susținute în zile diferite. La susținerea probei teoretice, candidații vor avea acces la aplicația informatică pe baza unui bon de ordine care va conține un cod de bare și pe care îl vor primi la intrarea în sala de examinare, având valabilitate doar în ziua emiterii.
Proba practică a examenului va putea fi susținută atât ziua, cât și seara, în localități sau în afara acestora. Totodată, proiectul prevede că șoferii sunt obligați să verifice starea tehnică a mașinii înainte de a pleca la drum.