Indiferent de motivul aflat în spatele lor – o siluetă sveltă, un discurs stimulant sau reușita în afaceri – complimentele ne înalță, ne onorează și ne validează alegerile anterioare, atât timp cât nu sunt percepute ca o încercare de a obține un anumit favor. Potrivit autoarei americane Mary Mitchell, expert în lifestyle și norme de conduită în societate, un compliment este un cadou în ambele sensuri, de care beneficiază atât persoana care îl face, cât și persoana care îl primește. În societate, complimentele sunt întotdeauna bine primite, dacă sunt sincere și făcute într-un context potrivit, însă, la locul de muncă, persoana care le face trebuie să respecte anumite reguli. Dacă cineva arată bine, spuneți-i acest lucru. Dacă cineva este eficient, confirmați-i acest fapt. Complimentele pot „sparge gheața” în conversația cu un necunoscut, elimină stresul, înalță spiritele și întăresc legăturile dintre oameni. Un cuvânt potrivit spus la momentul potrivit poate să motiveze, să reconforteze, să răsplătească, să valideze și să inspire. Complimentul nu este același lucru cu flateria. Flatarea este exagerată și lipsită de sinceritate. Complimentele superfluue sunt plictisitoare și îi determină pe ceilalți să creadă că persoana care le-a făcut urmărește un scop ascuns. În ce constă un bun compliment? Iată câteva recomandări de bază:
Fiți sincer – Complimentând pe cineva doar pentru că sunteți de părere că ar fi o idee bună este de fapt o idee proastă. Falsitatea poate fi detectată cu ușurință și distruge credibilitatea. Dacă o persoană a ținut un discurs prost, nu vă grăbiți să îi lăudați ideile expuse. În schimb, vorbiți despre efortul pe care l-a depus, mulțumiți-i pentru timpul acordat și remarcați-i celelalte realizări ale vorbitorului.
Fiți precis – „A fost o masă minunată” este întotdeauna un compliment mai bine primit decât clasicul „Ești un bucătar extraordinar”, iar „acest studiu de piață a mers drept la țintă” va fi mult mai apreciat decât deja celebrul „Bravo, ai făcut o treabă bună”.
Nu comparați! – Nu trebuie să comparați niciodată rea-lizările unei persoane cu ale alteia. Complimentele trebuie să fie în concordanță cu relația dintre persoana care le face și cea care le primește. Ce trebuie să faceți atunci când șeful vine la birou afișând o tunsoare nouă? Dacă acesta este un coleg vechi și aveți cu el o relație de prietenie apropiată, atunci puteți să îl complimentați. În cele mai multe dintre cazuri, însă, este indicat să vă limitați la complimente care vizează modul de lucru al colegilor decât aspectul lor fizic. Acest principiu este valabil și în cazul colegilor aflați pe o poziție ierarhică superioară sau inferioară în organigrama companiei, de-oarece aceste relații conțin o dinamică puternică, iar observațiile de ordin personal pot fi interpretate adeseori într-un mod eronat. Dacă vă întâlniți cu o cunoștință care arată complet diferit față de momentul în care ați întâlnit-o ultima oară – poate a slăbit, și-a schimbat stilul vestimentar sau a apelat la chirurgia estetică – chiar dacă doriți să spuneți ceva pozitiv, vă aflați într-o situație dificilă, deoarece riscați să îi dați de înțeles că, în trecut, acea persoană arăta foarte prost. Ce trebuie să îi spuneți în acest caz? Limitați-vă la expresia „Arăți absolut mi-nunat!”, din care semnul exclamării să fie perceptibil în vocea dumneavoastră. Dacă persoana în cauză vă oferă apoi câteva detalii, puteți să discutați câteva minute pe seama lor. Însă dacă acea persoană abia vă spune un „Mulțumesc”, abandonați subiectul și vorbiți despre alte lucruri. Când vi se face un compliment, trebuie să răspundeți întotdeauna astfel: „Mulțumesc”.
Printre alternativele care nu sunt acceptate se numără: „Ai înnebunit? Arăt îngrozitor!”, „Nu e cine știe ce”, „Cred că glumești” și „Te rog, am făcut totul din repezeală” etc. Nu trebuie niciodată să contestați, să discre-ditați sau să micșorați importanța unui compliment. Dacă faceți acest lucru, insultați persoana care v-a complimentat, deoarece îi puneți sub semnul îndoielii judecata, standardele, gustul, sau, și mai rău, sinceritatea. Cel mai indicat este să zâmbiți și să savurați momentul, așteptând următoarea ocazie pentru a-i complimenta la rândul dumneavoastră pe ceilalți.