Guvernul urmează să aprobe astăzi proiectul Legii educației naționale, într-o ședință extraordinară, pentru a-l înainta Parlamentului spre dezbatere și adoptare. Proiectul a fost analizat de Executiv, în primă lectură, pe 17 martie, la ședința de guvern de la Iași, textul fiind lansat atunci în dezbatere pu-blică, pentru două săptămâni. Sindicatele din învățământ au cerut în repetate rânduri prelungirea dezbaterii publice cu încă două săptămâni, însă, la expirarea termenului inițial de aprobare în guvern, la solicitarea Ministerului Educației, premierul Emil Boc a decis, în 31 martie, să-i mai acorde un răgaz de o săptămână pentru a îngloba în proiectul Legii educației naționale propunerile desprinse din dezbaterea publică și pentru a obține avizul Consiliului Legislativ pentru document. După expirarea și a noului termen, pe 7 aprilie, Guvernul a decis să mai amâne o dată aprobarea proiectului, pentru ședința extraordinară de luni, 12 aprilie.
Noul proiect al Legii educației propus în dezbatere publică de reprezentanții Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului prevede o programă aerisită, evaluări periodice, competențe în locul acumulării de informații, includerea clasei a IX-a în gimnaziu, deschiderea unui cont educațional reprezentând sprijinul acordat de stat pentru exercitarea dreptului la educație permanentă, susținere financiară pentru elevii săraci în perioada liceului.
Primele examene mai importante ar urma să fie susținute la finalul clasei a VI-a și ar cumula atât limba română și limbile străine, cât și științe precum matematica, fizica, chimia, biologia. Aceste rezultate ar urma să fie incluse în portofoliul fiecărui elev iar profesorilor, să le arate la ce nivel se află acesta, pentru a-l pregăti în consecință. Una dintre prevederile importante ale proiectului de lege se referă la faptul că elevii din familiile sărace vor fi susținuți financiar de stat pe toată durata liceului iar cei care nu vor dori să mai continue studiile vor putea face la 16 ani – vârsta de angajare în UE – diverse stagii de ucenicie. Åi tinerii care nu au bani să urmeze o facultate vor primi ajutor de la stat. În baza noii Legi a educației, ei vor putea contracta împrumuturi direct de la buget pentru a merge la universitate iar cei care vor dori să lucreze în sistemul de învățământ se vor bucura de stimulente financiare și pentru masterat.
În cazul în care noua lege va fi adoptată de Parlament în actuala formă, copiii vor petrece mai puțin timp la ore, datorită programei școlare mai aerisite iar dascălii se vor putea ocupa de cei care au un ritm de învățare mai lent.
Clasa a IX-a inclusă în ciclul gimnazial
Potrivit proiectului, clasa a IX-a va fi inclusă în ciclul gimnazial, lucru care, susțin reprezentanții MECTS, ar reduce abandonul școlar, care intervenea după clasa a VIII-a, când, conform statisticilor actuale, aproape 19% dintre elevi renunțau să meargă la liceu. Proiectul de lege prevede deschiderea unui cont educațional reprezentând sprijinul acordat de stat pentru exercitarea dreptului la educație permanentă, în valoare de 500 de euro, fiecărui copil care se va naște după intrarea în vigoare a legii. Actul precizează că numai copilul poate retrage sume din contul pentru educație permanentă, începând cu vârsta de 14 ani și cu acordul expres, după caz, al părinților, tutorelui sau reprezentantului legal. Sumele ar putea fi folosite pentru achiziția de tehnică de calcul, programe de calculator, fond documentar, precum și pentru finanțarea studiilor copilului ti-tular. Părinții vor trebui să plătească amenzi în cazul în care copiii absentează de la cursuri, dar vor juca un rol mai important în sistem, în sensul că vor putea decide sancțiunea pentru un profesor care greșește sau chiar ce materii să studieze copiii, pentru că, alături de comunitatea locală, vor avea o pondere de 50% în consiliile de administrație ale școlilor. Conform proiectului Legii educației naționale, unitățile de învățământ și autoritățile administrației locale vor putea decide înființarea consorțiilor școlare în vederea asigurării calității educației și a optimizării gestionării resurselor.
Consorțiile școlare sunt parteneriate contractuale între unitățile de învățământ, care asigură libera circulație a personalului între unitățile membre, utilizarea în comun a resurselor unităților de învățământ din consorțiu, lărgirea oportunităților de învățare oferite elevilor și recunoașterea reciprocă a rezultatelor învățării și evaluării acestora.
Proiectul de act normativ mai prevede că toți absolvenții formelor de învățământ gimnazial vor putea urma învățământul liceal sau profesional în condiții de gratuitate și că liceele au autonomie în stabilirea criteriilor de departajare a elevilor la admitere, acolo unde numărul de înscriși îl depășește pe cel de locuri.
Elevii cu dizabilități școlarizați în instituții de învățământ special vor beneficia de alocație zilnică de hrană și rechizite școlare în cuantum egal cu al copiilor instituționalizați și de servicii gratuite în internatele și cantinele școlare, potri-vit proiectului de Lege a educației.
Pentru copiii, elevii și tinerii cu boli cronice sau cu boli care necesită perioade de spitalizare mai mari de patru săptămâni se pot organiza, după caz, grupe sau clase în unitatea sanitară în care aceștia sunt internați. De asemenea, pentru copiii, elevii și tinerii care, din motive medicale sau din cauza unei dizabilități, sunt nedeplasabili, se va organiza școlarizare la domiciliu, pe o perioadă determinată.
Admiterea la liceu, pe baza portofoliului
În ceea ce privește admiterea la liceu, aceasta se va realiza, dacă numărul de candidați nu-l depășește pe cel al locurilor oferite, pe baza portofoliului educațional al elevului. Dacă numărul de candidați este mai mare decât numărul locurilor oferite de liceu, admiterea se va face luând în calcul în proporție de 70% portofoliul educațional al elevului (media de absolvire a învățământului obligatoriu și media la probele de la evaluarea națională de la sfârșitul clasei a IX-a) și în proporție de 30% nota obținută la disciplina de admitere stabilită de liceu. În cazul mediilor egale, diferențierea se va face pe baza portofoliului educațional al elevului.
Absolvenții învățământului liceal vor primi, conform proiectului, diploma de absolvire, foaia matricolă și portofoliul educațional, care atestă finalizarea studiilor liceale și care conferă dreptul de acces, în condițiile legii, în învățământul postliceal, precum și dreptul de susținere a examenului de bacalaureat.