Agenția Națională de Mediu a blocat reabilitarea DN 2D Focșani – Tulnici -Ojdula – Tîrgu Secuiesc pe motiv că o specie de broaște și două de arbuști ar fi afectate de lucrări. Obiecțiile au fost depuse de Consiliul Consultativ al Parcului Natural Putna. Din conducerea acestui Parc fac parte oameni din eșaloanele 3 și 4 ale diverselor instituții de mediu care se pare că ar intenționa să obțină unele avantaje materiale. Chiar în ziua în care președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan solicita fonduri de la premierul Emil Boc pentru finalizarea reabilitării drumului național, Consiliul Consultativ al Parcul Natural Putna a cerut stoparea lucrărilor în zona Tulnici – Lepșa.
Acordul de mediu a fost blocat de Agenția Națională de Protecția Mediului pe motiv că este afectat habitatul unei specii de broaște și a două specii de arbuști. Obiecțiile au fost depuse de Consiliul Consultativ al Parcului Natural Putna.
Directorul Agenției de Protecția Mediului Vrancea, Adrian Colin, spune că este vorba doar despre cîteva completări care trebuie aduse la acest acord pentru a fi obținute toate avizele stabilite de legislație. El a precizat că au fost blocate doar lucrările de pe anumite sectoare ale drumului. Adrian Colin a mai spus că, după ce vor fi efectuate completările la acest acord, vor fi reluate toate lucrările astfel încît drumul să fie finalizat în acest an.
De fapt, se pare că în spatele blocării lucrărilor la DN 2D se află interesele băieților deștepți care lucrează în eșaloanele 3-4 ale diverselor instituții de mediu și care sînt membri în conducerea parcului. Aceștia se folosesc de chichițe legislative pentru a întîrzia lucrările la acest proiect, cel mai probabil pentru a obține anumite avantaje materiale. În fapt, chiar activitatea conducerii Parcului Natural Putna este la limita legalității deoarece nici pînă acum nu au fost publicate normele metodologice pentru actul normativ prin care a fost înființat acest parc.
„Pe de o parte, unii se străduie să aducă bani în județ pentru această investiție, iar alții, băieți deștepți, pun piedici și întîrzie lucrările din diverse motive. În loc să fi rezolvat această problemă în perioada iernii cînd nu s-a putut lucra, trebuie să blocăm totul acum, în perioada cînd puteau fi efectuate lucrările”, a declarat subprefectul Sorin Hornea.
Așa se face că o investiție de aproape 200 milioane euro care ar duce la dezvoltarea economică a întregii zone este blocată pe motiv că afectează cîteva specii de broaște și tufăriș. După logica băieților deștepți din conducerea Parcului Natural Putna, viața oamenilor care trăiesc de sute de ani pe Valea Putnei și care depinde de realizarea drumului nu este la fel de importantă ca broscuțele și tufărișul din regiune.
Este interesant de aflat care este scopul unui astfel de demers făcut de conducerea Parcului Natural Putna, dacă nu cumva este vorba de unele avantaje materiale pe care vor să le obțină sau, mai grav, să blocheze această investiție cu consecințe deosebit de grave pentru economia regiunii și viața oamenilor din zonă.
Oprișan a obținut fonduri pentru finalizarea DN 2D
Proiectul de modernizare a DN 2D a fost inițiat, în 1996, de președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan și de fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea. Drumul are o lungime de 118 kilometri, pe care se vor construi sau vor fi modernizate 35 de poduri, cu o lungime totală de 1,2 kilometri. Cel mai lung pod, de 287 de metri, a fost deja reabilitat peste rîul Putna, în localitatea Vidra. Pe o distanță de 3 kilometri, între kilometrii 105 și 108, drumul va părăsi actualul traseu.
Proiectul prevede reabilitarea sectorului asfaltat și asfaltarea celor 24 de kilometri de drum pe tronsonul Greșu-Ojdula, refacerea zidurilor de sprijin, a sistemelor de colectare și evacuare a apelor meteorice, refacerea și modernizarea lucrărilor de corecție a torenților. Procedurile de modernizare a acestui drum au început din decembrie 2002, cînd a fost publicat anunțul de intenție în Monitorul Oficial. Ulterior, pe 12 martie 2003, a fost selectată societatea Solel Boneh Internațional, pentru a realiza lucrarea. În 2004, au fost realizate studiul de fezabilitate și proiectul de execuție, pentru care au fost cheltuiți 2,5 milioane de euro.
Lucrările ar fi trebuit demarate în 2005, numai că Guvernul Alianței D.A. a boicotat acest proiect și a renunțat la parteneriatul public-privat încheiat cu societatea Solel Boneh Internațional. După zeci de demersuri și de memorii depuse la Guvern și ministerele abilitate de către Marian Oprișan, proiectul a fost reluat în 2007 dar cu finanțare integrală de la bugetul de stat, etapizat, pînă în anul 2013. Mai exact, este vorba de o întîrziere de aproape 10 ani a acestui proiect iar finalizarea lui depinde de resursele financiare pe care guvernanții reușesc să le atragă la bugetul de stat.
În urma discuțiilor de acum două săptămîni dintre președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, și premierul Emi Boc, acesta a promis că Executivul va găsi fonduri pentru ca DN 2D să poată fi finalizat pînă la începutul anului 2011. Culmea, în aceeași zi, Consiliul Consultativ al Parcul Natural Putna impunea condiții de mediu suplimentare și, practic, bloca lucrările în zona Tulnici – Lepșa.
Societatea UMB Spedition a turnat stratul de egalizare și binderul pînă în zona localității Ojdula din județul Covasna, excepție făcînd porțiunea de drum între Tulnici și Lepșa, pe care nu a fost turnat stratul de asfalt din cauza lucrărilor complexe de lărgire a drumului național.