Fostul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu a participat, ieri, la o rundă de dezbateri pe tema noii legi a educației organizată la Inspectoratul Åcolar Județean. Alături de Ecaterina Andronescu au fost prezenți președintele Comisiei pentru Educație din Camera Deputaților, deputatul PSD de Vrancea Cristian Dumitrescu și deputatul liberal Nini Săpunaru. Întîlnirea a fost organizată la inițiativa Asociației „Pro Democrația” pentru ca profesorii să își expună punctul de vedere față de noul pachet de legi. Alături de profesorii prezenți în sală, Ecaterina Andronescu a subliniat că finanțarea per capita, mult contestată mai ales de sindicaliști ar fi putut fi amînată pentru un an, în acest sens existînd o înțelegere cu Banca Mondială. Din acest moriv ar fi trebui să existe în paralel și finanțarea clasică pentru că, cel puțin în cazul școlilor din mediul rural, acolo unde sînt elevi puțini, este foarte complicat să se acopere cu finanțarea per capita salariile dascălilor. Aceeași problemă a fost ridicată de profesori, cei care au subliniat că acest mod de finanțare este bun doar pentru unitățile de învățămînt care au un număr mai mare de elevi dar este ineficient în mediul rural unde sînt prea puțini elevi dar aceleași necesități.
„În ceea ce privește finanțarea per capita, s-a precipitat anul acesta deși aveam o înțelegere cu Banca Mondială. Nu trebuia să aplicăm acum, ci de anul viitor. Din acest moriv ar trebui să avem în paralel finanțarea clasică și a posturilor finanțate per capita pentru a putea face corecturile”, a declarat Ecaterina Andronescu.
A doua problemă ridicată de Ecaterina Andronescu a avut ca obiect stabilirea ciclurilor școlare. În opinia acesteia, mai important era să fie adus ciclul gimnazial la clasa a IX-a și grupa pregătitoare în ciclul primar, altfel se produc prea multe bulversări în sistem. Andronescu a tras chiar un semnal de alarmă și a subliniat că, dacă această prevedere din lege ar fi adoptată, mulți dintre elevii din mediul rural vor renunța la studii fără a avea nici o calificare profesională care i-ar putea ajuta în găsirea unui loc de muncă. Fostul ministru a dorit să mai atragă atenția asupra faptului că în noua lege a educației sistemul educațional este sufocat de un număr foarte mare de evaluări.
„Ar fi trebuit să avem standarde naționale să folosim aceleași unități de măsură pentru a nu mai avea discrepanțe atît de mari. Din dorința noastră de dascăli și de a ne promova elevii am închis ochii în procesele de evaluare naționale. Am introdus tezele cu subiect unic și știm că rezultatele nu au fost de natură să ne mulțumească”, a mai adăugat Ecaterina Andronescu.